Sabtu, Disember 11, 2010

Doa nabi untuk kematian

Apabila Allah menceritakan kisah nabi terdahulu di dalam al-Quran, ada suatu bahagian kehidupan yang disebut. Allah menceritakan saat-saat akhir kehidupan Nabi Yaakub dan Nabi Ibrahim iaitu mereka berwasiat kepada anak-anak mereka, “…maka janganlah kamu mati melainkan kamu dalam keadaan Islam.” (Al-Baqarah: 132)


Manakala dalam kisah nabi Yusuf alaihissalam, Allah mengkhabarkan doa nabi Yusuf sebagai persedian menghadapi kematian. Firman Allah, (Nabi Yusuf berdoa),

“…sempurnakanlah ajalku (ketika mati) dalam keadaan Islam dan hubungkanlah daku dengan orang-orang yang soleh.” (Yusuf: 101)


Bagaimana Rasulullah menghadapi kematian? Ilmu-ilmu berkaitan kehidupan nabi di dalam rumah diketahui melalui Ummu al-Mukminin Aisyah radhiallahu ‘anha. Aisyah mengajarkan kepada sahabat-sahabat termasuklah yang paling rapat dengannya Urwah Bin Zubair al-Awwam. Aisyah hidup lama setelah kewafatan nabi dan jenazahnya disemadikan di perkuburan Baqi’, Madinah.


Aisyah meriwayatkan nabi ketika hampir wafatnya pernah membasuh muka dari satu bekas kemudian berpaling ke arahnya sambil berdoa, “Allahumma a-‘inni ‘alaa ghamaraati al-gharqi wa sakaratil mauti.” [Ya Allah bantulah aku menghadapi ombak kematian dan mabuk mati.] Dalam riwayat lain Aisyah menyebut nabi berdoa, “Allahumma igh-firli wa ir-hamni wa-alhiqni bi ar-rahiiqi al-A’laa.”


Mabuk mati merupakan hal yang pasti dilalui oleh setiap manusia. Ketika ini syaitan akan menjelma dalam pelbagai rupa termasuklah wajah ibu, bapa, nenek dan orang-orang yang dikenali. Tujuannya ialah untuk menggoda manusia agar mengikutnya. Hanya amalan yang dapat menyelamatkan seseorang daripada tipu daya syaitan ini. Ketika nazak, manusia seperti berjuang dalam lautan maut, timbul tenggelam. Dia sama sekali tidak mendengar perbualan orang-orang di sekelilingnya. Disunatkan orang-orang yang sihat mentalqinkan Yasin kepada orang yang hampir mati agar dia menjadi tenang untuk menghadapi saat genting nyawa berpisah dari jasad.

Nota kuliah Maghrib, 10 Dis 2010, Ust. Hanafi Bin Abd. Rahman, Masjid al-Hidayah, Sentul.

Tiada ulasan: