Isnin, Februari 07, 2011

Kalut di Mesir, akan kalutkah Malaysia?

Kemuncak kemarahan rakyat Mesir tidak dapat ditahan lagi. Bakal ahli keluarga saya yang belajar perubatan di Ain Shams University terpaksa bergegas pulang. Begitu juga seorang sepupu isteri saya yang mengambil jurusan perubatan di sana.

Inilah yang terjadi setelah proses demokrasi dimanipulasi sehingga kemenangan Ikhwan Muslimin dinafikan. Situasi ini sama seperti HAMAS di Palestin dengan perbezaan Ikhwan Muslimin mendapat tempat dalam Majilis al-Shura (menyamai parlimen di Malaysia). Sekatan terhadap wakil yang dipilih untuk menyatakan kepedihan rakyat akhirnya diterjemah dalam bentuk pemberontakan (baca: revolusi). Revolusi rakyat Mesir kali ini mendapat sokongan Amerika setelah melihat pengaruh Hosni Mubarak semakin hilang. Amerika melantik boneka mereka yang lain iaitu Omar Suleiman. Sokongan terbuka Amerika terhadap Omar Suleiman tidak lagi rahsia. Manakala di pihak pembangkang Mesir, mereka lebih cenderung meletakkan harapan kepada Dr. Mohamed El-Baradi, Pengarah IAE.

Ikhwan Muslimin lebih berhati-hati dalam menangani situasi kalut di Mesir. Mereka telah menghadapi pelbagai rintangan sepanjang menyusur gerakan politik Mesir. Yang paling diingat ialah pembunuhan pengasas Ikhwan Muslimin al-Imam Hassan al-Banna. Dalam Perang Sittah (Perang Enam Hari) pada tahun 1967, Presiden Jamal Abd. Naser membebaskan tahanan Ikhwan Muslimin untuk melawan Israel. Mereka mencapai kemenangan tetapi Ikhwan Muslimin tidak dihargai. Pejuang yang dibebaskan ditangkap semula, dan ramai di antara mereka mati dalam tahanan. Ikhwan Muslimin juga mengambil iktibar yang berlaku kepada FIS di Algeria apabila memenangi pilihan raya. Dalam gerakan Islam, perjuangannya perlu mengambil nafas panjang. “Jika tidak boleh buat semua, jangan tinggal semua.” Saya ingat kata-kata Tuan Guru MB Kelantan ketika menyatakan ugutan mengenakan Perintah Darurat dan diambil alih pemerintahan negeri oleh MAGERAN era PM Che Det dahulu.

Situasi di Mesir tidak akan berlaku di Malaysia. Menurut Setiausaha Agung PAS, parti PAS akan terus mendokong sistem demokrasi. “Kita dalam PAS akan tetap menghadapi UMNO-BN secara muwajahah silmiyyah, berdepan dengan sistem pilihan raya selagi ruang demokrasi tidak dimanipulasi sehingga merosakkannya.”[1] Jika ini pendirian PAS, ia juga bermakna pendirian Pakatan Rakyat. Jadi adalah tidak benar demontrasi menyokong revolusi rakyat Mesir pada 4 Feb 2011 sebagai cetusan untuk melakukan suatu yang lebih drastik dalam konteks negara kita. Demontrasi lepas hanyalah menyatakan sokongan segelintir rakyat kepada tindakan majoriti rakyat Mesir yang mahukan perubahan dan mengembalikan sinar Islam di sana. Cuma yang menjadi kebimbangan besar sehingga menyebabkan demontrasi tersebut dihalang tidak lain tidak bukan untuk menyekat berlaku insiden yang lebih teruk. Dalam kata lain kembali semula gerakan reformasi seperti yang berlaku sepuluh tahun lalu. Ada kemungkinan sekatan itu dibuat sebagai tindakan mengongkong hasrat rakyat Malaysia menyatakan reaksi yang tidak menyokong kepada dasar luar Amerika. Kita tidak boleh lupa, kerajaan sekarang menggunakan khidmat nasihat APCO.



Nota: 1. Ketika berucap dalam majlis PAS Ganti UMNO, di Kuala Terengganu, 05 Feb 2011.

4 ulasan:

Afida Anuar berkata...

Assalamualaikum Naim...

InsyaAllah.... berjuang menerusi pilihanraya, saya sokong! Suatu hari nanti negara Islam yang sebenar pasti akan tertegak..AMeen..

Naim berkata...

Fida, Wa'alaikumussalam.

Insya-Allah.

Khairi Mohd berkata...

insyaAllah kat Malaysia tak jadi mcm tu sebab tak ada orang berani buat.

nice entry Naim, kawe share kat fb dan twitter.

Naim berkata...

IR. Khairi,
1. silakan, terima kasih. -:)

2. Malaysia masih ramai orang yang dapat sabar;