Isnin, Oktober 11, 2010

Orang yang pernah menipu akan ditipu


Semalam saya membeli sebuah akhbar perdana kerana terpaksa. Ada satu iklan berkaitan guru yang mahu dirujuk isteri. Saya katakan kepada isteri, “Beli akhbar ini, tidak ada yang menarik kecuali bahagian iklan, kartun dan sisipan sasteranya.”

Ketika mencari-cari iklan yang dimaksudkan, saya tertarik dengan tulisan Noraini, muka surat 9. Ceritanya berkaitan penipuan pelajar di Tronoh yang menghantar ucapan dalam kolum Salam Perantau. Pelajar tersebut diberitakan menukar Tronoh menjadi Toronto. Dan khabarnya pihak akhbar sangat kesal dengan penipuan tersebut.

Saya berpendapat adalah wajar jika sesekali ahkbar yang pernah menipu melalui laporan berita berat sebelahnya ditipu. Baharu mereka tahu betapa orang yang membaca laporan berat sebelah mereka sakit hati apabila ditipu. Saya bukan menggalakkan penipuan, tetapi biarlah insiden ini dilihat sebagai satu muhasabah di pihak akhbar itu sendiri.

Setuju?

1 ulasan:

Kay berkata...

teringat USM toronto kita