Rabu, Jun 09, 2010

Peringkat Kalimah Basmalah

“Dan tuan kitab ini Imam al-Ghazali memulakan tulisannya dengan Bismillahirrahmaanirrahiim. Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani.”

Demikian mana-mana ulama yang mengarang kitab memulakan penulisan mereka dengan kalimah basmalah.

Sejarah penggunaan basmalah oleh nabi ada empat peringkat. Kalimah basmalah ditulis pada kepala surat nabi. Penggunaan kalimah basmalah sesuai dengan penurunan ayat dan tentulah melibatkan tempoh tertentu. Peringkat-peringkat dan ayat yang dirujuk nabi adalah seperti berikut:







Peringkat
Kalimah BasmalahRujukan ayat al-Quran
1BismikallaahummaAl-'Alaq: 1
2BismillahiHud: 41
3BismillahirrahmaaniAl-Israa: 110
4BismillahirrahmaanirrahiimAn-Naml: 30

Kalau dilihat pada kalimah rahman dan rahim, kedua-duanya ditulis dengan empat huruf, tetapi dari segi bacaan kalimah rahman dibaca dengan pertambahan satu alif selepas mim. Bermakna dari segi bacaan rahman memiliki lima huruf. Ulama tafsir mengatakan pertambahan huruf ini memberi pertambahan makna. Kata ulama lagi, “Kalau dinisbahkan kepada suatu perbelanjaan, maka dengan rahman-NYA Allah itu, DIA lebih boros.”

Pemurahnya Allah dengan sifat rahman diistilah sebagai mengurniakan jalaa-il an-Ni'am iaitu nikmat-nikmat besar (seperti harta, kesenangan dan lain-lain). Nikmat ini dikurniakan kepada semua makhluk, manusia sama ada beriman atau kufur. Manakala sifat rahim Allah diistilah sebagai daqaa-iqu an-Ni'am iaitu mengurniakan nikmat yang seni. Nikmat yang seni ini dikurniakan hanya kepada orang yang beriman iaitu iman, taqwa, ilmu dan makrifat.------------------------


Nota kuliah Maghrib, Ust. Nor Hafizi, 08-06-2010, Kitab Ayyuha al-Walad, Masjid al-Hidayah Sentul, Jalan Sentul Pasar.


2 ulasan:

Afida Anuar berkata...

Salam naim..terima kasih sudi berkongsi ilmu..

Naim berkata...

Salam Afida,
Alhamdulillah....
sama-sama.