Ahad, Disember 25, 2005

Sebalik kes


Beberapa tahun lalu penulis pernah membaca novel Escapism, sebuah naratif cinta tiga segi. Apabila lelaki yang menghadapi dilema untuk membuat pilihan, dia mengejutkan semua pihak. Semua wanita yang dikaitkan dengannya tidak diterima supaya keputusannya itu adil, tidak ada yang rasa gembira di sebalik duka orang lain atau sebaliknya. Nampaknya siri Escapism pada falsafah teori dan pengamalannya berlaku di Malaysia lewat penghujung tahun 2005.

Tersebut kisah yang menggemparkan seluruh rakyat Malaysia, lebih-lebih lagi yang beragama Islam. Tentunya kes melibatkan pihak keselamatan ke atas tahanan. Jika tahanan disoal siasat dan keadaan yang mengaibkan itu tidak tersebar oleh pihak tertentu (walau apa pun tujuannya), pasti kita mengetahui cerita gempar sebalik tirai besi itu. Kronologi penyiasatan bermula dengan mengaitkan mangsa adalah warga negara asing yang merupakan gergasi ekonomi Asia. Terpaksalah menteri yang berkaitan hal ehwal keselamatan dalam negeri bergegas ke sana memohon maaf dan membuat penjelasan. Kita telah rugi, rugi wang untuk membayar lawatan mengejut. Rugi juga masa menteri yang terlibat untuk menyediakan laporan untuk dibuat rundingan dengan negara rakan niaga terbabit.

Lebih menggemparkan lagi, tiba-tiba wanita yang dikatakan asalnya berbangsa Cina bertukar menjadi wanita Melayu. Sedih dan pilu lagi, wanita Melayu tersebut membuka tudungnya untuk membuktikan dia adalah mangsa tahanan dalam kes ini. Benarkah wanita Melayu merupakan suspek utama, bukan Cina seperti dakwaan asal yang dikemukakan oleh ahli Parlimen DAP? Saya melihat unsur escapisme diamalkan dalam mereka fakta dan membuktikan kes tersebut sehingga ada orang yang sanggup menggadaikan maruah dan prinsip kehormatan dirinya. Siapa tidak mahu? Jika anda dibayar apabila sanggup menjadi saksi, apakah habuan lumayan itu akan diketepikan? Terguris hati, sesak minda memikirkan hal ini. Inilah realiti dalam dunia sekarang. Wang boleh menjadi matlamat hidup biar prinisip dan maruah diri tergadai. Kini kes tersebut didiamkan sahaja, tanpa liputan yang meluas dari media lagi.

Tidakkah ada dalam satu masa tujuh muka yang seakan-akan sama? Maka tidak mustahil wanita Melayu yang berani membuat pengakuan adalah orang lain yang mukanya seiras mangsa sebenar.

Tiada ulasan: