Selasa, Disember 27, 2005

Musaffir 2


Mengambil iktibar daripada peristiwa hampir disamun itu, terfikir juga perkara di sebalik kejadian serta faktor penarik dan penolaknya. Faktor penarik berpunca daripada kesilapan mangsa yang tidak berhati-hati sehingga secara tidak sedar memberi ruang kepada penjenayah melakukan jenayah. Faktor penolak pula bertitik tolak daripada desakan hidup penjenayah yang tidak mempunyai pekerjaan tetap. Jika mereka bekerja pun, gaji yang diperoleh tidak berbaloi untuk menampung keperluan hidup dengan kos tinggi. Analisis ke atas kes yang melibatkan mangsa ragut menunjukkan modus operandi peragut hampir sama iaitu mensasarkan wanita yang berjalan sendirian dengan beg tergalas di bahu. Tempat dan keadaan pula merangkumi ruang pelajan kaki di jalan-jalan sesak atau tempat sunyi dan lorong-lorong yang tersembunyi daripada pandangan umum. Maka sebelum menjadi mangsa ragut, perkara ini perlu diberi perhatian agar kita tidak menarik perhatian penjenayah menjadikan kita sebagai sasarannya.

Jika begitu, apakah wanita yang menggunakan beg duit yang dilipat dan meletakkannya di dalam saku tidak terlepas? Penulis pernah terserempak dengan mangsa samun yang melibatkan wanita yang menggunakan dompet lipat. Walaupun tidak disamun, namun mangsa dihampiri sekumpulan penjenayah yang mengugut mangsa untuk menyerahkan sebahagian wang yang berada di dalam dompetnya. Maka hal ini berbalik semula kepada tindakan wanita yang berjalan secara bersendirian. Perkara begini, jika melibatkan lelaki pun, pasti tidak terlepas atau mengelak diri. Silap-silap waktu jika melawan, akan dipukul oleh kumpulan penyamun. Kesimpulan kepada semua perkara yang disebut di atas ialah jangan beri peluang kepada penjenayah untuk membabitkan diri kita dalam kegiatan jahat mereka. Berhati-hati dan rancang perjalanan anda sebaik-baiknya dengan memikirkan langkah-langkah yang dapat mencegah perkara yang tidak diingini.

Beberapa minggu lalu, penulis berkelana semula ke kota metropolis KL. Perjalanan bermula dari Terengganu kerana bercuti selama seminggu di kampung. Sebelum berlepas, perjalanan sudah dimaklumkan kepada seorang sahabat. Beliau yang bermastautin dan bekerja di KL memberi jaminan tempat berteduh buat melelapkan mata untuk malamnya. Siapa sangka rupa-rupanya dia terlupa perkara itu? Penulis menghubungi pula beberapa orang rakan yang lain, namun kehendakNYA semua panggilan tidak dijawab! Kecewa atau tidak, suka atau terpaksa penulis terpaksa mengambil risiko bermalam di hentian Puduraya. Bermula malam, ‘berpeleseran’ di tempat menunggu di terminal bas yang membingitkan telinga. Selepas selesai solat, jam 9 malam, surau di tingkat satu perhentian bas ini telah ditutup. Maka melilaulah seketika di ruang menunggu, jika ditanya maka penulis memaklumkan hendak ke Pulau Pinang pada jam 1 pagi. Tempat duduk juga sentiasa berubah-ubah, tujuannya untuk tidak menjadi perhatian mata-mata orang yang disyaki berpotensi menjadi penyamun. Selain itu berkalih tempat kerana mengelak peminta-peminta sedekah yang berjalan perlahan-lahan di antara tempat menunggu. Di perhentian Puduraya terdapat 26 Platform, disediakan untuk penumpang meletak beg dan duduk.

Sambil membaca, mata tidak leka mengawal pergerakan peminta sedekah. Juga tidak lupa meninjau-ninjau orang-orang yang mencurigakan. Ada ketika perempaun melambai tangan sambil tersenyum manja. MasyaAllah betul-betul mencabar keimanan juga. Ketika itu aku sedang duduk berhampiran tangga di tepi lif yang digunakan untuk ke tingkat empat. Tingkat empat perhentian Puduraya menempatkan kaunter check-in ke Hotel Puduraya. Hotel ini menawarkan kadar yang paling rendah yang pernah dijumpa olehku iaitu RM88 semalam, atau RM35 sejam (hourly rate). Tidaklah diketahui pula bagaimana terma hourly rate itu, kerana penulis tidak pernah bertanya pihak hotel. Sesekali terhibur juga melihat gelagat ‘pemburu’ penumpang dan insiden berebut penumpang yang berlaku di antara penjual tikel bas. Iktibarnya, jika anda lelaki sepertiku, janganlah galak mata melihat wanita dengan sewenang-wenangnya di perhentian bas Puduraya ini.

bersambung....

Tiada ulasan: