Ahad, Julai 24, 2011

Wacana Budaya USMAN AWANG Perginya Seorang Pahlawan


Program ini diilhamkan Prof. Dr. Siti Zainon Ismail sempena mengingati pemergian al-Marhum Tongkat Warant selama sepuluh tahun. Majlis bermula selepas solat Maghrib dengan bacaan Yasin dan tahlil kemudian diikuti acara baca puisi selepas Isyak. Acara baca puisi diadakan di Perpustakaan Madrasah Tarbiyah, Kg. Bandar Dalam. Terima kasih kepada urusetia program kerana menyediakan kambing panggang sebelum acara baca puisi.

Wacana ini dimulakan dengan ucapan Dr. Ibrahim Ghafar diikuti bacaan surat yang dikirim anak al-Marhum Haslina yang tidak dapat hadir. Surat dibaca oleh Prof. Dr. Siti Zainon Ismail. Sementara Hj. Ishak Surin Penghulu Kg. Bandar Dalam menceritakan nostalgia bersama al-Marhum iaitu empat hari selepas penahanan Ahmad Boestaman pada Februari 1965. Beliau bertemu al-Marhum untuk menyatakan hasrat menyampaikan mesej kepada khalayak darihal penahanan Ahmad Boestaman. “Namun ketika itu sajak tersebut ditulis tanpa nama dan disebarkan kepada orang ramai kerana bimbang akan ditahan,” kata Hj. Ishak Surin.

Penyair Dinsman membaca sajak al-Marhum berjudul Zaman ini.

Zaman ini serba pahit terasa

Hanyir darah masih membalut udara

Segala suara mati di rongga tak bernada


Hati-hati bila bicara di muka siapa

Kerling mata menyisip antara ruang penjara


Engkau penyair akan menulis segala cerita

Penamu tajam boleh mengiris segala derita

Zaman ini mengajarmu hidup berpura-pura

Atau sekadar menyelamatkan diri menganggukkan kepala


Engkau wartawan kutip berita antara manusia

Penamu tajam dapat mencungkil keburukan mereka

Engkau diam mengikat tangan di bawah meja

Zaman ini memaksamu menulis yang baik belaka


Semua menekan karena diatasnya besi berpadu

Segala menjemukan karena padanya palsu-palsu

“Memang Usman Awang sudah menggambarkan apa yang berlaku.” Ulas Dinsman ringkas.

Sasterawan Negara Dato’ Dr. A Samad Said pula bernostalgia tentang penerimaan anugerah Sasterawan Negara. “Sebenarnya Usman Awang berat hati untuk menerima anugerah tersebut. Tetapi demi menjaga hati Zam (Dato’ Zainuddin Maidin) untuk merapatkannya dengan Mahathir (Tun Dr. Mahathir) dia terima juga.” Ujar SN A Samad Said. Sempena majlis itu, SN A Samad Said diminta membaca sajak. Lalu terhasillah Menyonsong Abad. Beliau juga mengimbau pendekatan al-Marhum Usman Awang membantunya dalam berkarya dengan berkata, “Beliau meminta saya sediakan beberapa cerpen. Setelah berpuas hati, beliau bayar dahulu sebelum menyiarkannya di akhbar.” Di akhir ucapannya SN A Samad Said mendeklamasi puisi Menyonsong Abad, sebuah puisi yang dibukukan dalam Suara Dari Dinding Dewan.

Peserta wacana lain yang turut membaca puisi ialah Amni Jagat dengan judul Awan Tidak Bermadu, Mohamad Farez Abdul Karim (Anak Bumi) – Ke Makam Bonda. Manakala Roslan Madun tampil dengan santai membaca syair yang baharu ditulisnya sejurus selepas Maghrib pada hari tersebut. Rahmat Haroun tampil dengan membaca puisi Sahabatku. Wakil anak muda Kampung Baru Dalam pula membaca puisi al-Marhum berjudul Bunga Popi.

Pada jam 11.30 malam diadakan sesi bergambar sebagai simbolik pelancaran ‘Matabaca – Madrasah Tarbiyah Budaya Membaca’.

Sisi Lain di Luar Acara Wacana.


Anak Bumi sempat bercerita kepadaku tentang sebuah kulit buku yang diusahakannya. Khabarnya itu milik sahabat saya Roslan Jomel. Lau saya maklumkan kepada tuan badan akan gossip itu lewat esemes. Roslan Jomel membalas esemes itu, Insya-Allah, akhir tahun nanti siap. Ini saya kira seorang penulis yang akan menyusul karyawan besar lain dalam negara kita beberapa tahun lagi. Sekarang pun, namanya sedang harum. (Oh, saya harap pujian ini tidak keterlaluan, kata orang putih exaggerated!)

Apabila Dinsman melontar persoalan, “Jika seorang A Samad Said sudah menggegarkan, bayangkan jika ada 10 seniman sepertinya (yang sanggup turun padang seperti dalam Bersih 2.0)?” Tanya beliau lagi, “Tetapi mengapa hanya satu?”

Akan soalan itu dijawab SN A Samad Said, “Di hadapan saya ada matabaca,” merujuk kepada perkataan ‘matabaca’ di rostrum. “tetapi hakikatnya kita berada dalam lingkungan mata-mata baca.” Semua hadirin gelak dengan jawapan sinis SN A Samad itu.

Selepas habis program ini, saya seperti mahu membelek semula novel al-Marhum Tulang-tulang Berserakan yang dibaca ketika saya berusia 11 tahun dahulu!

1 ulasan:

Rafi Harumin berkata...

Assalamu'alaikum.

Saya membacanya.

Terima kasih.