Khamis, Julai 28, 2011

Soalnya siapa?


Hari ini RM40 wang FELCRA itu boleh dikatakan ‘selesai’. Penghakiman membebaskan tuduhan terhadap bekas Ketua Pengarah FELCRA dengan hujah bukan tertuduh yang mengarahkan wang itu dipindahkan. Maka soalan seterusnya, siapa? Dan apakah ini dikira sebagai tiada lagi kes? Bagaimana dengan keluhan peserta FELCRA yang rata-ratanya bertungkus lumus melakukan kerja sehingga akhirnya FELCRA mendapat wang yang banyak daripada aktiviti hiliran, perladangan dan sebagainya. Kes in baharu selesai selepas berbelas tahun dibicarakan (1997 – 2011). Memang saya mengetahui kes pecah amanah ini sejak ia mula-mula timbul.

Saya dengar keluhan warga FELCRA, “Alangkah baik kalau 40 juta itu diagih sebagai dividen atau bonus tahunan atau digunakan untuk Yayasan FELCRA.” Katalah jika mahu diagihkan kepada setiap peserta FELCRA – masing-masing akan mendapat RM760.60 berdasar statistik ahli sehingga Disember 2010*. Empat puluh juta boleh menampung pembiayaan pendidikan tinggi (biasiswa) universiti awam untuk seribu pelajar. Jika wang sebanyak itu diguna untuk membina perumahan kos sederhana (RM80000 sebuah); dan diberi kemudahan untuk generasi kedua FLECRA membelinya – hal itu sudah mampu menampung keperluan rumah 500 keluarga. Dan sudah tentu dengan menawarkan perumahan sederhana kepada anak-anak peneroka yang mampu membelinya akan memberi keuntungan juga kepada FLECRA itu sendiri. JIka tidak lumayan, ia akan dikenang dan menaikkan imej FELCRA. Tentu sahaja mereka yang terlepas itu lebih tahu ke mana wang tersebut diguna. Apabila kes ditutup, seolah-olah tiada kes. Kalau seorang pendakwa yang lemah semangat akan berkata, “Anggap sahaja ia tidak pernah berlaku.”

“Oh, ini Malaya. Barang yang hilang usahlah dikelukesahkan lagi.” Begitu?



*52,589 (sumber: laman web FELCRA)

1 ulasan:

Afida Anuar berkata...

Habis hilang macam tu? tak dapat detect mana 40 juta pergi? hmmmm.... takpe2, kat mahkamah Allah besok hari pandai2 la jawab yer..soalnya sapa2 yang lenyapkan 40 juta tu la...kan naim?