Selasa, Julai 26, 2011

Berakhir sudah IMQ musim pertama

Imam Muda Qaryah (IMQ) musim pertama bermula secara rasmi pada 17 Feb 2011 dan berakhir pada 24 Julai 2011. Seramai 700 peserta dari tujuh zon di Wilayah Persekutuan (tidak termasuk Wilayah Persekutuan Labuan). Peserta hanya perlu memberi komitmen masa menghadiri kelas pada setiap hujung minggu bermula 8 pagi sehingga 4 petang. Kelas agama meliputi pengajian akidah, ibadah, tarannum dan tajwid. Selain kelas, acara luar seperti lawatan ke pusat pemulihan dadah, mengunjungi warga gelandangan, operasi halal JAKIM dan operasi cegah maksiat, memanah, berkuda, merentas hutan serta amali sembelihan.

Pada minggu terakhir, diadakan peperiksaan dan tiga orang yang terbaik dari setiap zon dipilih dikuarantin untuk menjadi finalis. Dalam edisi pertama, Imam Muda Qaryah Amran B Ariffin (Zon 4), Imam Muda Qaryah Nazri Bin Musa (Zon 2) dan Imam Muda Hafizi Abdillah Bin Rusli (Zon 1) dipilih sebagai finalis. Kesemua 21 orang yang dikuarantin di hotel pada 21 – 23 Julai 2011 ditauliahkan SIJIL Mengajar Agama oleh Jabatan Mufti Wilayah Persekutuan. Tiga orang finalis diuji dengan hafalan al-Quran (surah wajib hafal – Al-Insan, As-Sajadah & ayat lazim [an-Naas – adh-Dhuha]) – 40 peratus, penyampaian awam – tiga bahasa (Bahasa Melayu, bahasa Arab dan bahasa Inggeris) – 40 peratus. Dua puluh peratus lagi adalah etiket sosial.

Keputusan akhir;

Johan – IMQ Hafizi Abdillah Bin Rusli; RM20 000, laptop dan hadiah iringan.

Naib Johan – IMQ Nazri Bin Musa; RM15 000, laptop dan hadiah iringan.

Ketiga – IMQ Amran B Ariffin; RM10 000, laptop dan hadiah iringan.

Pada akhir acara Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Dato’ Jamil Khir mengumumkan IMQ musim kedua akan melibatkan Wilayah Persekutuan Labuan. Majlis penyampaian hadiah IMQ musim pertama diadakan di Kompleks Pusat Islam, JAWI pada 24 Julai 2011 jam 8.30 malam – 10.30 malam.

Laporan ringkas peserta IMQ musim pertama yang merancang untuk tidak menang.
*Dalam pengucapan awam, finalis diwajibkan menyampaikan tazkirah dalam ketiga-tiga bahasa.

Tiada ulasan: