Sabtu, Jun 19, 2010

Fiesta Ramadhan

Allahumma baariklana Rajab wa Sya'baan wa balighnaa Ramadhaan. (Ya Allah berkatilah bagi kami Rejab dan Sya'ban. Dan sampaikanlah (temukanlah) kami dengan Ramadhan)

Masa pantas walaupun kitarannya sama 24 jam sehari. Kita hampir memasuki gerbang Ramadhan dalam beberapa minggu lagi. Sudah ada promosi perayaan yang berlegar melalui flyers, dimasukkan dalam peti surat taman perumahan. Suatu hal yang menjadi polemik pada tahun ini ialah Fiesta Ramadhan yang mahu dianjurkan oleh kementerian berkaitan. Polemik wujud kerana di sebalik fiesta itu ada ong yang diambil kira. Antara Badan Bukan Kerajaan (NGO) yang menentang cadangan tersebut ialah Teras Pengupayaan Melayu (TERAS), Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM), sayap ABIM di kalangan mahasiswa iaitu PKPIM, Jemaah Islah Malaysia (JIM), Persatuan Penggerak Komuniti Malaysia (Komuniti Malaysia). [sekadar beberapa nama seperti dilaporkan dalam media setakat ini]

Apakah perlu Ramadhan dicemari dengan pesta seperti ini? Saya secara peribadi tidak bersetuju langsung walaupun dari sudut material ada pulangan ekonomi. Adalah tidak wajar Ramadhan dijadikan sandaran untuk menganjurkan sebuah pesta kerana tentulah akan melalaikan umat Islam dari konsep sebenar ibadah sepanjang Ramdhan yang mulia. Kita tidak perlu membayar Imam-imam luar yang tersohor semata-mata untuk menarik pelancong Arab ke Malaysia. Apakah dengan jemputan itu, ganjaran pahalanya menyamai ganjaran bertaraweh di Makkah atau Madinah?

1 ulasan:

Putera Melaka berkata...

depa nie nak tiru kerajae kelate jo... semuo kerajae kalate buek, die nak buek.. tiru je kojenye.. xdo koje laen.. kalau niatnyo samo xpo, nie tok.. nak menunjuk-nunjuk jo kek pelancong mesir.. almaklumlah makane buko pose di m'sia kan banyok.. ore mesir nak ko make bubur lambok kito nie.. haha..