Rabu, Januari 14, 2009

Jom hayati cerita ini




Ayuh, kita bercerita tentang pengembaraan hidup sahabat yang bernama Abu Dzar al-Ghiffari. Suatu hari Abu Dzar berkata kepada nabi, “Awshani Ya Rasullullah” (Wasiatlah kepadaku, wahai Rasul Allah). Lalu nabi bersabda, “Bertaqwalah.” Abu Dzar berkata lagi, “Zidni (Tambah lagi).” Lalu nabi bersabda lagi, “Hendaklah engkau istiqamah bermurattal dengan al-Quran.”

Dan saya huraikan initsari hadis ini seterusnya. Menurut nabi, pembaca al-Quran mendapat cahaya. Nur itu terpancar dari wajahnya.

Saya sebenarnya mendapat cerita ini di sebuah masjid komuniti Pakistan di Sentul, berhampiran stesen komuter Sentul. Kelompok mereka biasanya mengikut amalan yang digariskan oleh Imam Abu Hanifah. Masjid seperti ini juga wujud di Bahau, Johor Bharu (1 km dari Terminal Larkin) – sekadar menyebut nama-nama masjid seumpamanya yang pernah saya kunjungi ketika bermusafir.

Setelah dihabiskan tazkirah tentang sahabat nabi itu, imam yang membaca kitab hadis kelebihan Quran menambah kelebihan ibu bapa yang anaknya menjadi hafiz. Pada hari kiamat, mereka dikurinia mahkota, cahayanya dua belas kali cahaya matahari. Dia dimasukkan ke syurga yang mempunyai tujuh puluh ribu pintu dari emas dan perak. Jarak di antara pintu sejauh dua bulan perjalanan.


Oh! Betapa besarnya kelebihan itu. Bertuahlah ibu bapa yang mempunyai anak-anak soleh seperti itu. Saya suka sekali melayari laman ini. Kita boleh mendengar

bacaan ayat suci al-Quran dari beberapa imam terkenal serta terjemahan dalam pelbagai bahasa. Klik untuk melayari laman web Quran Explorer




Laknat engkau, hei! Yahudi.


Dan bertahun lama
lebih 60 perjanjian
hitam putihnya jadi kelabu

dilanda kabut kesombongan
dan bara dendam
Yang tak sudah-sudah


Tiada ulasan: