Selasa, Januari 20, 2009

Ketegasan yang wajib dipuji


Berikut petikan laporan akhbar arus perdana yang suka saya baca. Suka dibaca dengan penuh kekaguman. Ya, kita wajib memberi pujian kepada ketegasan yang dipegang oleh anak muda ini.


Ahmad Nasir Darus, 27 memilih menjalani hukuman penjara selepas Majistret Tengku Amalin A'Ishah Putri memutuskan dikenakan hukuman denda RM90 atau menjalani hukuman penjara dua hari. Bagaimanapun di atas alasan memegang prinsip demi mempertahankan sunnah Rasulullah saw beliau lebih sanggup ditahan di penjara.


Kadang-kadang akta yang digubal sungguh aneh. Ketika saya di universiti, pernah suatu hari ditanya ditanya secara menyindir, "Kamu ni dah naik haji?" Pertanyaan itu dilontar oleh seorang Pakcik Jaga yang marah gara-gara saya tidak memakai helmet ketika pulang makan pagi (sekitar jam 7.30 pagi) ke bilik penginapan. Walhal dalam masa yang sama, seorang kawan sejawatnya beragama Sikh, juga memakai turban tidak pula diarahkan memakai topi keledar ketika meronda-ronda kawasan kampus. Itu baharu dalam kampus, belum lagi keluar ke jalan raya seperti yang dialami saudara Ahmad Nasir Darus. Oh, mereka tidak nampak barakah di sebalik pengamalan sunnah itu. Logik akal mereka belum sampai ke tahap bahawa serban juga lebih baik daripada topi keledar. Apakah tuan dapat memberi jaminan jika pakai topi keledar, tidak pecah kepala/patah tengkuk kalau berlaku kemalangan? Apakah tuan berpandangan bahawa topi keledar itu hakikat yang memberi bekas kepada keselamatan tuan?
Ini soalan biasa ahli ilmu hikam. Tuan-tuan fikirlah sendiri.


Kadang-kadang akta sivil perlu digubal sesuai dengan amalan dan prinsip agama. Itulah padahnya jika keutamaan pemikiran selain Islam yang difokuskan. Syabas dan tahniah buat saudara Ahmad Nasir. Saya kagum dengan ketegasan saudara. Semoga Allah merahmati kehidupan saudara. Dua hari di penjara tidak lama.


Tiada ulasan: