Jumaat, Oktober 20, 2006

Terlelap


Pabila terlelap,
Dinihari, kata orang-orang tua waktu begini amat bagus. Ketika ini keheningan malam dipenuhi seribu satu rahmat. Rahmat pertama tentunya dengan jaminan Allah, “dan dari sebahagian malam (bangunlah), maka bertahajjudlah dengan mengerjakan solat nafil; mudah-mudahan Tuhanmu akan membangkit dan menempatkanmu di tempat yang terpuji.” (1)



Rahmat kedua, pula jika mahu berfikir sepertiku yang kadang-kadang boleh menerima hakikat kebaikan sesuatu melalui bukti saintifik; ‘kandungan oksigen tepu. Molekul-molekul udara lebih padat (mana statistiknya?). Amaun ini amat baik untuk perkembangan dan kesihatan minda. Selain otot-otot digerakkan dengan berdiri lurus, rukuk dan sujud, menghala muka ke kanan dan kiri ketika salam, melipat jari-jari kaki ketika duduk di antara dua sujud serta pergerakan di antara peralihan rukun-rukun fikli, semua ini menjadi senaman ringan yang mencergaskan otot-otot. Maka cukuplah lapan rakaat tahajjud setiap malam sebagai rutin harian. Tidak perlu lagi bersenaman berat-berat lebih-lebih lagi ketidakadaaan masa untuk bersenam di luar, kerana kesibukan kerja atau belajar.’

Pabila terlelap,

Tiba-tiba sahaja, di belakangku terdapat sambutan ‘Amiin’ dek kerana makmum menyangkaku mengakhiri ayat ketujuh surah as-sab’ul matsani(2). Barangkali ketika itu, makmun di sebelahnya turut perasan bahawa sahabat di sebelahnya terlelap dalam keadaan qiyam itu. Masakan tidak! Ayat 198 surah al-Baqarah itu sama kalimah akhirnya dengan kalimah yang biasa didengarnya di dalam surah pembuka al-Quran. Siapakah golongan ini? Itulah Yahudi! Bangsa yang mengaku mereka bangsa pilihan. Itulah Yahudi! Bangsa yang percaya tentang Haikal, yang mahu menguasai Baitul Maqdis. Itulah Yahudi! Bangsa yang biadap, tidak pernah berpegang pada janji. Itulah Yahudi! Bangsa yang tiada dalam kamus kehidupan mereka perdamaian. Itulah Yahudi! Bangsa yang melanggar dan merobek berpuluh-puluh janji damai. Itulah Yahudi! Bangsa yang sentiasa rasa terancam sehingga mahu menghapus secara total kemungkinan ancaman yang wujud. Itulah Yahudi! Bangsa yang kuat dengan kapitalisme, semua keuntungan digembeling secara total, kalau boleh udara yang disedut pun mahu diperniagakan!

Pabila terlelap.

Keletihan kadang-kadang mempengaruhi pengaruh dan tindak balas otak di bawah sedar. Entah mengapa, keletihan amat menguasai diriku pagi dinihari ini. Sedang dua tiga malam sebelumnya, aku tidak begini. Sedang asyik dengan zuk (zauq) menghadapi dan membaca kalam suci Tuhan, tiba-tiba aku terhenti seketika(3). Layar maya helaian mushaf Uthmani yang seolah-oleh terpadang olehku di balik retina menghilang. Diganti pula satah putih yang kosong, seperti putihnya kertas yang masih elok tanpa sebarang coretan di atasnya. Argh! Aku mengulangi mula ayatnya, tetapi tidak bisa ditemukan kalimah seterusnya. Syukur, makmun berbangsa Arab yang kuharap dapat membantu mengingatkanku. Syukur! Lantas disambung lagi bacaan sehingga usai solat sunat dinihari itu. Jika tadi dia terlelap, bantuannya tadi menjadi back-up untukku. Dia tidak lelap lagi. Jelaslah, dalam melakukan sesuatu perkara, konsentrasi yang tinggi, ketenangan, dan kesegaran minda banyak membantu melancarkan apa-apa sahaja terutama yang perlu dilakukan dengan bantuan minda.



Nota kaki.

1. ayat 79, surah al-Isra’.

2. nama lain bagi surah al-Fatihah yang bermaksud tujuh ayat yang diulang-ulang, kerna dalam sehari semalam kita akan membaca sekurang-kurangnya 17 kali surah ini pabila solat fardhu yang sempurna dilakukan.

3. Sesaat yang terlelap itu semacam skrin monitor PC yang gelap secara mendadak akibat keputusan arus elektrik. Inilah yang dikatakan lelap dalam sedar, barangkali!



* Saya juga mungkin seorang yang sarkastik dan skpetikal terhadap angka-angka bagi memperlihatkan statistik yang tepat, seperti kata Datuk Johan Jaafar dalam BM minggu ini, ‘penulis kita kebanyakannya tidak suka angka-angka’.





SELAMAT MENYAMBUT HARI RAYA.

BLOG INI BERCUTI RAYA, SAYA PULANG KE TERENGGANU

PADA 20 OKT. 2006 SELEPAS SOLAT JUMAAT.



OH PERJALANAN YANG JAUH SEKALI LAGI .....

(MENUMPANG KERETA KAWAN),

NIBONG TEBAL-KL-KUANTAN-KUALA TERENGGANU-KUALA BERANG-RUMAH SAYA BERALAMAT 137 FELCRA BUKIT KAPAH, KUALA BERANG. JEMPUT KE RUMAH.

RUMAH TERBUKA HANYA PADA HARI RAYA PERTAMA DAN KEDUA.




Tiada ulasan: