Isnin, Oktober 16, 2006

Sudah sejauh ini.......

Semalam, 15 Oktober 2006.
Berbuka puasa di masjid Daerah Barat Daya, di Balik Pulau sempena Program Tadarus Al-Quran Rakan Muda, anjuran Kementerian Belia dan Sukan. Kami bertolak ke USM Minden (kampus induk) seusai solat fardhu Maghrib. Perjalanan dari balik Pulau ke USM kampus induk kira-kira 40 minit. Kebetulan semalam, imam dari Arab Saudi mengimami solat sunat Taraweh, tetapi tidak membawa lahjah Arab seperti mana Sheikh said Al-Ghamidi, Sudais, Misyari, atau Sheikh Jibril. Dia membaca secara biasa-biasa sahaja. Dan pembawaan solat itu juga tidak seperti mana biasa dibuat di Malaysia kerana tidak disusuli selawat dan doa (bagi setiap empat rakaat).

Semalam juga, adikku memaklumkan bahawa terdapat dua cek honorium sedang menungguku. Syukur, itulah aku kira hadiah tambahan untuk hari raya tahun ini. Dan itulah sebabnya yang menjadikan saya tegar dan konsisten menulis dan menulis, kerana menulis juga salah satu saluran untuk mendapatkan wang. Jika anda berminat, boleh juga membaca buku “Buat Duit dengan Menulis” terbitan PTS. Saya mendapat suntikan semangat dan idea yang bagus melalui pembacaan ini, dan mengaplikasikannya dalam penulisan. Buku ini membincangkan teknik penulisan rencana, atau penulisan dalam kategori non-kreatif.

Setelah lebih dariapada setahun menulis, saya rasa bertuah kerana mempunyai seorang sahabat yang cenderung dalam bidang penulisan. Sahabat saya ini telah menjadikan saya sebagai proof reader bagi penulisan beliau, di samping membetulkan aspek tatabahasa. Sebenarnya inilah yang menjadikan seseorang itu bermanfaat kepada orang lain kerana di samping mendapat kebaikan untuk dirinya, dia boleh pula menolong orang lain. Dan doakan juga buat saya, agar tiga naskhah penulisan saya yang terbaru (dua penulisan kreatif termasuk untuk sayembara penulisan cerpen DBP, dan satu artikel non-kreatif). Saya percaya, ada di kalangan pembaca blog saya ini dimakbilkan doanya, lebih-lebih doa itu dirafakkan dalam keadaan saya tidak mengetahuinya. Itulah puncak keikhlasan dalam doa anda buat saya.

Hingga saat ini, saya sudah menulis hampir 70 artikel yang sudah diterbitkan untuk tatapan umum. 30% sudah dibayar kerana memang disasarkan untuk penerbitan yang berbayar, manakala 70% adalah tulisan dalam bentuk khidmat sosial. Selain itu lima artikel akan terbit dalam buku kompilasi blogger berjudul Jiwa Kacau 2, dua buah puisi dalam Antologi Puisi Melayu-Rusia bersama e-sastera dot com, dan tiga buah cerpen untuk antologi cerpen terbitan Kumpulan Cerdik. Semua ini bermula secara serius apabila saya memenangi tempat pertama Pertandingan Menulis Esei Dewan Kosmik - SIRIM pada tahun 2005.

Oh....sudah sejauh ini perjalanan penulisanku!

Tiada ulasan: