Isnin, Oktober 09, 2006

Jalan-jalan.


6 Okt. 2006.

Bertolak dari Taman Selesa pada jam 7.30 pagi. Tiba di premis firma Kumpulan Belton Sdn. Bhd pada jam 9.30 pagi Sungai Siput Utara. Pelajar yang membuat latihan industri di sini kebetulannya mengambil cuti. Maka kami hanya berbual-bual dengan Jurutera Kualiti (QA Eng.) yang bertindak sebagai penyelia pelajar tersebut di situ.

Kumpulan Belton menghasilkan peralatan mekanikal dan membekal peralatan tersebut kepada syarikat kereta terkemuka seperti Honda, Daihatsu, Nissan, Hyundai, NAZA, Modenas, dan lain-lain.

Kemudian, kami bertolak ke EDS Electronic Sdn. Bhd di Bota dan tiba pada jam 11.30 pagi. Kilang elektronik yang menghasilkan cip ini terletak jauh di kawasan yang strategik di Bota. Memiliki 700 orang pekerja, mempunyai empat jabatan dan setiap jabatan mempunyai 60 orang jurutera. Kilang ini menghasilkan mikroprosesor dan mikrocip yang dieksport ke Jepun, Taiwan, Singapura, dan China. Menariknya, kami perlu menanggalkan kasut, sebelum masuk ke ruang tamu pejabat dan memakai selipar khas yang ditetapkan. Begitu juga pekerja-pekerja syarikat ini.

Kemudian kami berjumaat di Universiti Petronas, (UTP) di Tronoh.

Siapa kami tidak penting, kerana saya menjaga hak privacy sahabat-sahabat saya. Maka mereka tidak akan dinyatakan dalam tulisan mahu pun dalam gambar.

Tiada ulasan: