Isnin, Jun 26, 2006

Sinisme seorang pendiam.


Hari ini, saya memakai baju bercop Pidato Kemerdekaan Antara Kolej-kolej UPM 2004. Baju kenang-kenangan adik saya di UPM. Khabarnya dia akan dicalonkan untuk mewakili kolej dalam MPM UPM. Saya tahu, walau pun saya diam, tidak semestinya saya tidak pandai berhujah. Walau pun laporan akhbar menunjukkan kajian wanita lebih banyak bercakap dan pandai berhujah berbanding lelaki. Saya bukan sekadar lelaki, malah seorang yang amat pendiam pula. Jika saya menjadi bahan kajian, saya pasti markah kepetahan berhujah saya hanya 5%. Gagal ujian kepetahan sama sekali!

Hari ini, sudah ada gesaan untuk menaikkan harga gula di pasaran. RM2.20 sekilogram. Pengilang beras juga meminta kerajaan mempertimbangkan kenaikan harga 30 sen bagi setiap kilogram. Kadar inflasi yang bakal dilaporkan oleh Bank Negara Malaysia (BNM) seperti yang diuwar-uwarkan oleh pembaca berita Buletin Utama minggu lepas ialah dia antara 3.5-4.1%. Inflasi semakin meningkat pak!

Minggu lepas juga Proton melancarkan secara rasmi SRM: Satria Neo, selepas sedekad melakukan proses R&D. Ia nampak lebih sporty sesuai untuk jiwa anak-anak muda, tetapi tidak menarik minat saya. Bagi saya, jika mahu ciri-ciri setara dengan mengenepikan penampilan yang menawan Satria Neo, adalah lebih ekonomik jika saya mengambil Naza Sutera. Secara perbandingan, kedua-duanya menggunakan enjin DOHC, masih dalam kategori kereta kontot, sama-sama cun, tetapi Sutera lebih murah RM7 ribu berbanding Satria Neo.

Tetapi jiwa bernafsu besar seperti saya mahukan Naza Sutera kerana pintunya lebih dua. -:D. Ya, kalau saya manusia kerdil bernafsu besar, (jikalah saya mendapat ruang itu, saya akan jadi seperti itu) saya mahu menjadi pemimpin yang digeruni kawan dan musuh. Nafsu besar saya juga menjadikan saya mahu menjawat jawatan penting dalam banyak syarikat. Menjadi penasihat untuk beberapa buah perbadanan walaupun hanya dibayar elaun, bukan gaji. Kerana nafsu besar, saya mahu semua yang hebat-hebat. Terbesar, tercantik, tercanggih, tertinggi, terbaik, terberdaya saing, termaju, teristimewa. Kalau boleh semua jenis macam ter, kecuali terlanjur.

Minggu ini pula alias semalam, sudah ada suara sumbang dari gedung MBM. Presiden MBM yang menaungi 40 buah persatuan belia mahukan AUKU dipinda. Mereka mendapati AUKU membantut penjanaan pemimpin pelapis dari golongan mahasiswa. Walhal, sekian lama mereka mencampuri politik kampus untuk kepentingan sempit parti mereka. Mungkin dato’ Presiden MBM lupa PKPIM di bawah naungannya[1]. Tidakkah PKPIM itu dari kalangan mahasiswa? Atau tidakkah dia tahu, bahawa kepimpinan mahasiswa adalah orang-orang yang menjadi boneka mereka? Merekalah yang menyekat demokrasi kampus melalui campur tangan terus dari kalangan poli-tikus yang menikus di kampus-kampus?

Cerita tarif elektrik. Kenaikan 12% hanya dikenakan kepada pengguna yang menggunakan elektrik pada kadar melebihi RM43.60. Nampaknya semacam mahu membela golongan berpendapatan sederhana dan rendah. Namun sama sahaja. Golongan ini adalah golongan pengguna yang akan dihimpit hasil kenaikan produk pengilangan yang mengguna ratusan ribu ringgit elektrik sebulan. Maka inflasi akan naik lagi.

Kemudian, kita lihat pula pertandingan yang lebih hebat daripada pertandingan bola sepak @ World Cup. Siapa lagi? Pak Lah dan Tun M lah. Satu persatu yang ditimbulkan. Penjualan saham Agusta, AP, jambatan bengkok. Kemudian lagi, kononnya Pak Lah bukan calon utama PM di era Tun M. Maka dibalas oleh Pak Lah dengan isu surat layang (baca kitab layang) setebal 33 muka surat oleh bekas peguam Syed Ahmad Idid[2]. Isu rasuah. Selepas itu Pak Lah juga mungkin boleh menarik nafas panjang sedikit, apabila Tun M juga dipanggil ke mahkamah dalam kes Tun M bersama DSAI. Dan lagi, apabila Tun Daim mendedahkan rahsia peletakan jawatannya ketika era Tun M. Menurut Daim, beliau tidak bersetuju dengan penggabungan bank yang diarahkan semata-mata untuk menyelamatkan Tongkah Holding milik anak Tun M.

Kemudian PM boleh bersikap slow and steady lagi, apabila dibangkitkan isu peletakan jawatan CEO TNB yang menentang perjanjian jual beli tenaga TNB dengan IPP, iaitu consortium tenaga bebas milik lima orang korporat yang menjadi kroni Tun M. Dan apa lagi selepas ini?

Maka, kita melihat berkali-kali juga kenyataan taat setia oleh anak didik Tun M di belakang Pak Lah untuk menyokong penuh PM sekarang. Tahukah anda? The smart guy @ Mr KJ is planning to keep the ‘white dick’ outside? Biarkan dia dengan buah-buah caturnya. Apakah anda yakin, orang nombor dua sekarang akan betul-betul naik menjawat jawatan nombor wahid suatu masa nanti? Jika saya tanya Mr. KJ, mungkin jawapannya, “jangan harap!”

Ok, sudah, sudah! Saya tahu kamu sudah nak termuntah baca cerita politik saya yang tidak hebat ini. Apa kata baca cerita saintifik3 pula. Tajuk asalnya Kejadian Manusia menurut Islam Ia ditulis dalam dua siri yang bersambung, tetapi dipisahkan dalam tajuk berbeza menurut pertimbangan editorial Dewan Kosmik (DK).

Dan akhir sekali, pesan nabi kepada Said al-Khudri, "Jangan kamu takut berkata benar. Kerana berkata yang benar tidak mendekatkan ajalmu dan tidak pula menyempitkan pintu rezekimu." Ini sebagai motivasi penulisan agar saya tidak dituduh berani bodoh oleh sesetengah orang.

Nota kaki.
1. Dewan Masyarakat, Mei 2006.
2. Peguam yang terpaksa meletak jawatan dan melupakan wang pencen akibat pendedahan salah laku peguam-peguam.

Tiada ulasan: