Sabtu, Ogos 20, 2011

Mencari malam al-Qadr

Pada 29.7.2011, Maybank menghantar surat makluman penukaran akaun simpanan emasnya. Nama lama akaun emas di Maybank ialah Gold Saving Passbook Account (GSPA). Nama baharu pula Maybank Gold Investment Account (MGIA). Beza GSPA dengan MGIA ialah amaun emas yang perlu dibeli ketika mula-mula membuka akaun. Pelabur terdahulu perlu membeli sekurang-kurangnya 5g emas, manakala akaun pelaburan MGIA hanya perlu membeli 1g.

Pada ketika coretan ini ditulis, dunia mengalami krisis hutang terutama di Eropah yang turut membabitkan Prancis, Itali dan Jerman. Aktiviti pelombongan di rantau Afrika juga berkurang di samping permintaan tinggi oleh bank-bank pusat negara-negara dunia. Dolar Amerika juga semakin lemah. Faktor-faktor ini menyebabkan harga emas melonjak lebih tinggi. Pada November 2010, harga segram emas RM137 dan hari ini RM182.85. Sebab itu tidak hairan kalau diberitakan pulangan pelaburan emas tinggi dalam waktu relatif singkat. Pada tahun 2006 saya pernah mencuba pelaburan tetap (fixed deposit) selama setahun dengan kadar 3.7%. Keuntungan dibahagi dengan nisbah 70:30 iaitu setiap satu RM untung, pelabur hanya mendapat 70 sen. Selepas setahun hasilnya cuma sekitar RM25.90 bagi setiap seribu ringgit yang dilabur. Kalau dibanding dengan keadaan emas yang ditulis dalam artikel ini, pulangannya RM45.85 setiap gram dalam masa 10 bulan. Beza kan? Memang jauh berbeza.

Kita cakap soal emas dan tersihir dengan kilauan untungnya. Walhal dalam pada kita berpuasa, ada ‘kilauan emas’ yang ditawar Allah yang bernama Lailatul Qadr. Semoga tahun ini kita berjaya peroleh peluang beribadah pada malam seribu tahun. Pilihan saya sebagai destinasi memburu Lailatul Qadar tahun ini ialah Masjid Besi, Putrajaya, Masjid Hasanah, Seksyen 9 Bandar Baru Bangi dan Surau an-Nur Taman Kajang Mewah. Insya-Allah. Oh! Malam ini pun malam ganjil.

1 ulasan:

Afida Anuar berkata...

Ooo...seronoknya, memeriahkan masjid2...

Ada hambaAllah tu, dah tewas dalam juang tika hampir menang. sedih...