Rabu, Mei 04, 2011

FOMD; buku penggemar cerita kekeluargaan


For More One Day (FOMD) karya asal Mitch Albom seorang wartawan sukan. Mengisahkan cerita seorang tokoh besbol yang pernah menyertai World Series bernama Charles Benetto. Charles Bernetto digelar Chick kerana semasa kecilnya dia suka berteriak memanggil emak atau adiknya Roberta dari laman rumah. Gaya dia memanggil adik atau ibunya menurut Cik Thelma seperti kokokan ayam. Maka Cik Thelma yang bertugas sebagai pekerja domestik menggelarnya Chuckledoodle-doo tetapi Roberta mengajuk kata-kata Cik Thelma dengan menyebut Chickledoodle-doo. Akhirnya diringkas menjadi Chick.

Fasa penceritaan dimulakan dengan insiden Chick cuba membunuh diri tetapi ajalnya belum sampai. Suatu malam Chick terlibat dalam kemalangan maut. Kereta yang dipandunya merempuh treler kemudian bertembung dengan papan iklan. Dalam keadaan separuh sedar Chick pulang ke rumah ibunya dan cuba pula terjun dari tangki air. Ketika itu dia bertemu dengan roh ibunya tetapi dia dapat merasai suasana benar seolah-olah ibunya masih hidup. Maka bermulalah dialog antara Chick dengan ibunya sehingga mereka ‘kembali’ mengimbau zaman lampau.

Chick anak kepada pasangan Len? (ini mungkin tidak betul) dan Posey. Dia mempunyai adik perempuan bernama Roberta. Mereka tinggal di Pepperville Beach. Pada tahun 1959 iaitu ketika usianya 11 tahun bapanya meninggalkan rumah. Pada ketika itu, perceraian jarang-jarang berlaku dan tentulah suatu perkara yang dipandang serong oleh masyarakat. Sistem nilai di Barat pada zaman itu digambarkan masih baik iaitu keutuhan institusi keluarga sangat mantap. Akibat perceraian itu, Posey melalui getir hidup yang tersendiri termasuklah dipecat daripada hospital kononnya dia menyebabkan produktiviti doktor lelaki merudum. Selepas dipecat, Posey bekerja di Pusat Kecantikan kerana semasa bertugas sebagai jururawat, dia sentiasa menyolek pesakit wanita. Dia juga bekerja sebagai pekerja domestik bersama Cik Thelma dengan mengambil upah membersih rumah jiran. Hal ini hanya diketahui Chick saat itu dan dia sungguh kesal. Menurut Cik Thelma tiada salahnya bekerja sebagai tukang gaji asal sahaja perkejaan itu tidak menyalahi undang-undang.


Pada zaman kecil, Chick menjadi anak ayah. kemudian menjadi anak ibu. Ketika ayahnya masih bersama dia dilatih untuk menjadi pemain besbol yang hebat. Berbeza dengan ibunya yang lebih cenderung menjadikannya seorang yang berjaya dalam pendidikan. Akhirnya dia menjadi orang pertama di Pepperville Beach yang berjaya dihantar belajar di universiti. Oleh sebab latihan awal sebagai pemain besbol, Chick menyertai pasukan besbol kolej dan mula bersinar. Pada satu tahap, ayahnya menjadi penonton setelah sembilan tahun mereka tidak berjumpa. Tentulah ia suatu yang tidak diduga sama sekali. Dia pernah dilamar pencari bakat dari Cardinals, sebuah pasukan yang hebat dalam liga. Di samping kisah-kisah silam ibu yang tidak pernah Chick tahu, Mitch Albom turut menyelitkan beberapa siri muhasabah Chick tentang sikapnya terhadap ibu dan sebaliknya. Beberapa selitan ‘Waktu ibu memihak kepada saya’ dan ‘Waktu saya tidak memihak kepada ibu’ menyerlahkan nilai serta pemikiran ibu dan anak. Betapa hal ini amat menyentuh jiwa pembaca.


Dan apakah sebab terakhir yang menyebabkan Chick menjadi normal kembali sehingga melupakan hasrat membunuh diri di akhir pertemuan dengan roh ibunya? Dapatkan jawapannya dalam buku FOMD yang menarik ini. Versi Bahasa Melayu cetakan pertama tahun 2011 sudah berada di pasaran. Buku ini diterbitkan oleh PTS Litera Utama Sdn Bhd. Buku FOMD sesuai dibaca oleh penggemar cerita bertema kekeluargaan. Mungkin ini santapan yang bagus sempena Hari Ibu.

2 ulasan:

Afida Anuar berkata...

Satu lagi buku beliau yang saya beli baru-baru ni, Tuesday with Morrie, tp saya hadiahkan kat adik saya...

tengok la...kalau ke MPH wiken ni, saya sambar for one more day. nak tau jugak kenapa Chick tak jadi bunuh diri;)

Naim berkata...

OOo... TwM itu pun khabarnya fiksyen hantu juga. Selamat memburu buku buat Fida