Sabtu, Mei 07, 2011

Cerita emas putih, merah dan hitam.

Adik saya Sa (bukan nama sebenar) baharu melepasi ujian hafazan al-Quran peringkat Kebangsaan di Sekolah Sains Hulu Terengganu (SAHUT). Beliau mewakili Terengganu kategori sekolah menengah. Ketika artikel ini ditulis, keputusan belum diumumkan. Katanya, “Wakil negeri lain lebih hebat, jam 2.30 petang nanti akan tahu keputusan.”

Sekolah berasrama penuh ini (adik saya sekolah lain), dibina atas tapak tanah rezab pertanian. Sebelum ini ia merupakan padang ragut Jabatan Perkhidmatan Haiwan (kini namanya Jabatan Perkhidmatan Veterinar – JPV). Disebabkan lokasinya di tanah pertanian, saya tidak pasti apakah pelajar-pelajarnya akan terganggu dek bau ayam di ladang ternak yang berhampiran. Kalau mengikut pengalaman saya belajar di Transkrian dulu (Seri Ampangan, Nibong Tebal), kedudukan hostel yang hampir dengan ladang ayam (ladang 'bayam' sebenarnya) menyebabkan gangguan bau terutama ketika hujan. Sekarang mungkin masalah itu sudah selesai. Dalam industri pertanian organik, STARDEC menjadi penyelesaian paling baik untuk menghilang hapak tinja haiwan ternakan. Serbuk bakteria STARDEC akan mengurai najis secara anaerobik. Hasilnya bau busuk hilang dan selepas beberapa minggu dibiarkan akan bertukar menjadi baja organik. Sebab itu kita biasa dengar dalam bidang penternakan orang menyebut emas putih (susu), emas merah (daging) dan emas hitam (tinja/najis).

Bertitik tolak dari teknologi pembuatan bakteria yang diserbukkan (jenama popular STARDEC)- [Mahu beli STARDEC? Hubungi 0192272127, En. Hisham], petani moden berupaya melakukan aktiviti pertanian secara integrasi. Bagaimana? Sebagai contoh, petani moden Asdi (bukan nama sebenar) dengan kelulusan Sarjana Pertanian menternak ayam. Dia membahagikan tanah ladangnya kepada tiga bahagian. Satu bahagian tanah dibina reban ayam. Bahagian kedua dikhaskan untuk tanaman jagung. Bahagian ketiga dikhaskan untuk kolam kumbahan. Setiap minggu Asdi menabur STARDEC pada tinja ayam. Pada kelembapan tertentu, Asdi memindahkan tinja itu ke ruang pengumpulan berbumbung dalam ladangnya. Setiap tiga minggu tinja yang dikumpul sudah menjadi baja organik. Baja itu digunakan untuk membaja pokok jagung. Air yang diguna untuk menyiram tanamannya diambil dari kolam kumbahan. Kolam kumbahan ini juga ditabur sedikit STARDEC di samping tambahan kincir. Kincir ini gunanya untuk memastikan air dalam kolam kumbahan tidak statik atau dalam istilah kejuruteraan hidro dipanggil aeration. Maka air tidak akan menjadi terlalu kotor di samping tidak mengeluarkan bau busuk. Hasilnya setiap bulan pusingan penuh penanam jagung, Asdi dapat menjual jagung kepada peniaga di simpang Gaung yang terkenal dengan jolokan Lembah Jagung (Corn Valley).

Bukan setakat itu. Kebetulan di sebelah tapak ladang Asdi ada petani moden lain bernama Marwi (bukan nama sebenar). Marwi merupakan bekas pegawai JPV. Dia mengusahakan penternakan lembu fidlot. Marwi menghadapi masalah kekurangan rumput untuk lembu-lembunya. Asdi memahami masalah Marwi lalu membuat persefahaman (MoU) iaitu setiap kali jagungnya dituai, dia akan membekalkan sisa pokok (daun, batang jagung dan jantung jagung yang tidak berkualiti) kepada Marwi. Selaku pegawai pencen JPV, Marwi menggunakan sisa pertanian itu untuk membuat silaj. Sisa ini dipotong kecil-kecil dan dimasukkan dalam tong kemudian diperam dengan gula merah. Silaj boleh bertahan selama bertahun-tahun selagi tongnya tidak dimasuki udara. Marwi sebenarnya menjalankan aktiviti pertanian integrasi juga tetapi masih tidak cukup kerana diketahui umum lembu kuat makan. Tetapi hal yang lebih penting ialah Marwi dan Asdi sudah menunaikan tanggungjawab sosial masing-masing. Asdi telah menyenangkan pelajar-pelajar SAHUT belajar dengan tenang tanpa gangguan bau hamis reban ayamnya. Marwi pula seperti Asdi di samping tidak membiarkan lembu-lembu berkeliaran di luar. Maka Marwi secara tidak langsung berupaya menghalang lembu-lembunya daripada melepaskan najis di jalan raya. Dia tidak dicemuh oleh mana-mana pegawai bank atau guru-guru SAHUT atau guru-guru sekolah lain di pedalaman gara-gara terpaksa ‘membersih’ tahi lembu dengan kenderaan mereka setiap pagi.


Tetapi cerita ini mungkin akan menjadi cerita rekaan saya sahaja. Tidak ada watak-watak sebenar ditulis di dalam kisah ini. Buat merenung situasi yang lebih baik untuk hidup di pedalaman seperti berada di bandar. Maksud saya metaliti petani dan persepsi kita terhadap pertanian perlu diubah. Dan ini bermakna saya memang dapat melakar semua ini dengan mudah, payah untuk melaksanakannya kerana faktor modal. Apa pandangan cikgu Rashid (bukan nama sebenar) atau cikgu Zawawi (bukan nama sebenar) di Kuala Berang? Harap-harap suatu hari saya dapat melihat petani moden yang berjaya di Hulu Terengganu. Petani yang mempunyai kelulusan akademik yang hebat. Mereka sebenarnya perlu sokongan terutama modal untuk mengusahakannya. Berapa? Saya tidak tahu tetapi RM50 000 tidak cukup.

Nota:bayam = babi & ayam

2 ulasan:

Afida Anuar berkata...

Naim, macam berminat nak jadi petani moden aja ni...

PS: semoga adik sukses!

Naim berkata...

Afida, Macam saja berminat bertani. Tapi kena fikir banyak kali juga. Kalau tiada $$$ yang banyak, boleh sembang kencang macam saya lah seperti sekarang.