Khamis, Februari 17, 2011

Sempena Maulid ar-Rasul: Nota 2

Hari kelahiran nabi disambut pertama kali pada zaman Sultan Salehuddin al-Ayyubi. Beliau telah mengadakan sayembara penulisa syair dengan tema syair berkisar nabi. Ramai penulis yang turut serta menulis syair memuji Rasulullah. Dan yang mendapat tempat pertama mempunyai laqad al-Barzanji. Hasil tulisan al-Barzanji ini akhirnya diguna oleh umat Islam selepas itu. Apabila sampai ke Malaysia, al-Barzanji lebih diserap dalam daftar kata Bahasa Melayu sebagai berzanji yang membawa makna perbuatan membaca syair al-Barzanji. Pada ketika sambutan pertama itu, syair itu dibaca secara beramai-ramai sambil meraikan kemenangan tentera Sultan Salehuddin al-Ayubi dalam satu peperangan.

Tahukah anda? Hari ini ada sebuah buku yang dikarang dalam Bahasa Melayu tentang Rasulullah? Buku ini ditulis dengan langgam bahasa Melayu yang mudah. Tidak bersifat kearaban walaupun diterjemah dari sumber Arab. Menurut editor PTS Ustaz Zahiruddin Zabidi, “Gaya bahasa yang mudah dipilih supaya pembaca tidak jemu membaca. Kadang-kadang apabila gaya bahasanya kearaban, peratusan rasa seronok membaca amat rendah.”

Mutakhir ini kita biasa lihat sambutan dalam bentuk perarakan sambil menaikkan cogan kata memuji nabi atau suatu perhimpunan. Perhimpunan itu pada peringkat kebangsaan disambut dengan menganugerahkan hadiah kepada tokoh-tokoh yang berjasa kepada Islam. Pada tahun ini ada sedikit kelainan iaitu seorang penerima anugerah merupakan seorang pelajar PMR berbangsa Cina non-muslim. Adik itu mendapat A dalam subjek Bahasa Arab Komunikasi. Hadiahnya RM20000.00. Saya terfikir-fikir juga. Kalau benar anugerah itu mahu disampai kepada orang bukan Melayu, mengapa tidak dipilih satu sosok berbangsa Cina dan Muslim? Contohnya pendakwah Islam yang dahulunya bukan Islam. Kita boleh pilih mereka daripada PERKIM atau MACMA. Tetapi akhirnya dalam diam saya berkata dalam diri, “Mudah-mudahan suatu hari nanti pelajar itu menerima hidayah-NYA.” Soal pemilihan tidak wajar lagi dipersoal kerana panel yang dilantik telah selesai menjalan tugas. Majlis juga telah selesai. Kita berlapang dada walaupun ada sedikit rasa tidak puas hati.

Nota: Catatan ini sebahagiannya diperoleh dari kuliah Maghrib Ust. Zaharuddin Zabidi, 16 Feb 2011, Masjid al-Hidayah, Sentul.

3 ulasan:

Afida Anuar berkata...

itu la naim, tertanya2 juga saya, apa relevennya..apa pun Allah Maha Tahu yang terbaik..moga diberi hidayah untuknya sekeluarga. InsyaAllah..

Faizal Syukri berkata...

laaa, cina tu non muslim ke? igtkan muallaf...

Naim berkata...

Fida, mudah-mudahan.

Peja, ya.