Ahad, Julai 04, 2010

Selamat menjadi warga U.


“Kami di Alamanda,” itulah esemes yang saya terima pada jam 9.00 malam, Jumaat lepas. Waktu itu saya baharu sahaja melepasi Plaza Tol Sungai Besi.

Setelah pulang ke tempat penginapan di Blok Melati, Kolej Tun Dr. Ismail UPM, adik saya mengeluarkan buku baharu yang dibelinya.

Saya melihatkan buku-buku itu bertanya, “Beli buku yang sama?” Kemudian saya keluarkan pula dua buah buku yang memang dibeli khas untuk adik bongsu kami.
Adik saya menjawab, "Tengok judulnya. Kami beli Tawa dan Air Mata, Kasih Ana."
Aku serahkan buku Hapuskan Air Mata Ana dan Ceritaku, "Ini aku beli di Pesta Buku Selangor di Shah Alam."

"Yang satu lagi buku ayah, Palestin Tak Pernah Gentar! (Menang atau syahid)." Lapor adikku.
Empat buah buku menjadi santapan minda adik bongsu kami terbitan Blue T Publication dengan tanda niaga Ana Muslim. Manakala buku yang ayah minta dibelikan untuknya terbitan Telaga Biru mengupas isu Yahudi dan Zinonisme serta kemelut di Palestin. Ustaz Zainudin Hashim mengulas secara ringkas buku ini dalam Harakah (Bil. 1553, edisi Jumaat, 19 – 21 Rejab 1431H [2 – 4 Julai 2010], halaman F6).


Malam itu semua ada dalam rombongan mendaftar seorang ahli keluarga kami di UPM, kecuali tiga orang. Seorang adik lelaki kaki bola sanggup tidak pergi kerana tidak mahu melepaskan peluang menyaksikan perlawanan Brazil menentang Sepanyol. Adik yang belajar darjah enam tidak dibenarkan turut serta kerana mengikuti kelas tambahan sebagai persediaan UPSR. Mungkin ini pusingan terakhir peperiksaan UPSR. Manakala kakak yang sudah berumahtangga memang menjadi tanggungjawabnya mengurus rumah dalam saat ketiadaan orang lain di rumah. Adik saya yang kelima, lepasan SPM mengambil jurusan Bioteknologi dalam bidang Pertanian.

Selesai urusan pendaftaran sekitar jam 12.30 tengah hari, kami bertolak ke Zoo Negara. Lapan dewasa dan dua orang kanak-kanak; RM184.00. Jam 4.15 petang mereka bertolak pulang ke Terengganu.

3 ulasan:

Afida Anuar berkata...

Brazil menentang Netherland,bukan spain.. typo tu kut Naim..

Wahh selamat menjadi warga UPM buat adik.

Naim berkata...

Afida, kesalahan disengajakan.
Saya tidak cakna sangat bab bola ni. :D

@naimisa

uj berkata...

... tahniah untuk adik menjadi warga UPM ... itu tempat UJ dulu...hehehe... samalah tak cakna sangat gak... gitu gitu je....hidup sekrang banyak beza...