Ahad, Mei 09, 2010

Bengkel Asas Penulisan Novel Islami (GISB)


Sumber: Facebook GISB.


8 Mei 2010. Saya menjejak kaki ke Astana Karya (GISB), Kota Damansara. Bengkel penulisan novel dikelolakan sendiri oleh Editor Perolehan (Novel) iaitu Tuan Hj. Zakaria Sungib. Bengkel bermula jam 9.00 pagi dan tamat jam 4 petang.

Bengkel dijalankan sebagai langkah menerangkan dasar editorial GISB berkaitan novel Islami. Selain itu memudahkan pihak GISB mengenal pasti bakal penulis yang berpotensi. Dari segi ruang dan peluang, buat masa ini segmen novel Islami kendalian GISB sangat luas. Menurut Tuan Hj. Zakaria, “GISB baharu mengorak menerbitkan novel Islami dan setakat ini 18 judul sudah diterbitkan.” Senario semasa peminat novel di Malaysia menunjukkan novel Islami mempunyai sambutan yang menggalakkan. Dan adalah berbaloi RM20.00 dilaburkan untuk menyertai bengkel ini. Pada pendapat saya, ia mencapai objektif pihak penganjur dan memenuhi objektif saya sebagai peserta. Perkara teknikal seperti royalti dan perjanjian penerbit juga dimaklumkan.

Menyertai bengkel satu hal, dan menulis satu hal yang lain pula. “Bengkel penulisan bolehlah dianalogikan seperti orang belajar berenang. Jika pelajar tidak terjun ke air, bagaimana dia akan mahir berenang?” Maksud saya ini.

Pihak GISB akan menganjurkan lagi penulisan ini pada masa hadapan. Sebarang pertanyaan bolehlah diajukan kepada Tuan Hj. Zakaria Sungib melalui emel zakaria@galeriilmu.com.my

4 ulasan:

uj berkata...

hmm mungkin signal untuk coming next novel ekk? UJ tunggu...RSM....dah habih dah...syabas..best...:-)

suri cahaya cinta berkata...

salam..
suri suka baca novel..majalah agama pun ada juga..hehehe..

bacaan kalu divariasikan dgn pelbagai akan mengembangkan ilmu di minda kiat :)

Siti Sarah berkata...

salam..terima kasih atas ziarah anda...

abah aman berkata...

salam ukhwah,
Tidak ada karyawan bermula dipuncak. Selamat berkarya.

Terima kasih singgah blog abah.