Selasa, November 10, 2009

Doa iftitah


Pada awalnya doa iftitah dibaca oleh nabi bermula “Wajjahtu wajhia lilladzi....”
Suatu hari seorang sahabat membaca doa iftitah dengan memulakan “Allaahu akbaru kabiiraa...”
Nabi bertanya kepada sahabat itu lalu bersabda, “Aku melihat 12 malaikat berebut-rebut bacaanmu (untuk diangkat ke langit).”

Imam Nawawi rahimahullah menghimpunkan doa iftitah yang sederhana panjangnya seperti yang biasa kita baca hari ini. Bermula “Allaahu akbaru kabiiraa...” dan berakhir dengan “wa ana min al-muslimiin.”


Selain doa ini, menurut Mazhab Abu Hanifah dan Maliki lafaz, “Subhanaka Allaahumma wabihamdika watabaarakasmuka wata'aalaa jadduka walaa Ilaaha ghairuka.” (Rujuk di sini) Dan inilah yang diamalkan oleh pengikut kedua-dua imam mazhab itu.

Nabi juga membaca doa iftitah yang lebih panjang, dan tidak digalakkan melainkan dalam solat jemaah mahshuurun. Jemaah mahshuruun bermaksud makmum reda imam membaca zikir atau bacaan yang panjang dalam solat, tidak disertai oleh orang luar seperti musafir atau ahli jemaah yang uzur, wanita, orang tua dan kanak-kanak. Doa iftitah yang lebih panjang adalah seperti berikut; “Allaahumma baa'idni wa baina khathooyaaya kamaa baa'adta baina al-mayriqi wa al-maghribi...
Lihat doa penuh di sini

Ringkasan kuliah Maghrib, 8 Nov 2009, Ust. Abdul Aziz Arof, Masjid al-Hidayah, Sentul, Kitab Fathu Mu'in, halaman 70-71.

2 ulasan:

Khairi Mohd berkata...

Baru saya tahu ada byk doa iftitah. Selalu baca yg tu je :)

Thanks Naim.

Naim berkata...

Sama-sama....Khairi.

Ye, kita baca yang biasa-biasalah.
Itulah yang digariskan oleh Imam Nawawi yang dipegang oleh kebanyakan pengikut Imam Syafie.