Rabu, Mei 17, 2006

Selamat Hari Ibu, Belia & Guru.

Saya sempat lagi menyiapkan folio atau kajian tempatan sejarah perjuangan nasionalisme ke arah kemerdekaan. Bukanlah bermakna saya ingin menonjolkan kehebatan mereka, bukan pula bermakna saya menyokong mereka. Folio itu sekadar kajian awal sebelum saya kemukakan pula hujah balas yang selayaknya sebagai menampakkan hala tuju dan fikrah saya. Perlu ditegaskan, bahawa saya tidak bersama-sama mereka dalam memperjuangkan idealisme, jika saya hidup pada zaman tersebut.

Ini pula coretan ringkas saya buat tatapan pembaca Mimbar Pusat Islam, dihadiahkan kepada ketua editor MPI. Bulan Mei, kita meraikan tiga hari yang cukup signifikan: Hari Ibu, Hari Belia dan Hari Guru. Ketiga-tiga hari yang bermakna ini disambut dengan pelbagai aktiviti yang bermanfaat sebagai cara menghargai peranan yang dimainkan oleh setiap golongan.

Golongan ibu selaku golongan yang dimuliakan dalam Islam. Islam mengiktiraf jasa dan pengorbanan ibu sehingga disebut secara khusus di dalam al-Quran. Ketinggian nilai seorang ibu disebut oleh Allah dalam ayat 14 surah Luqman, ayat 15 surah al-Ahqaaf dalam konteks kesusahannya mengandung. Ibu merupakan pengasuh dan pendidik yang lebih rapat serta menghabiskan masa yang lebih banyak bersama-sama anak. Sejak dari alam rahim sehinggalah anak itu membesar, ibu memainkan peranan yang lebih berbanding seorang bapa. Justeru, di dalam Islam ibu merupakan orang yang pertama selaku pemula generasi baru harus diletakkan pada tempat yang selayaknya. Mari kita renung firman Allah dalam surah al-Ahqaaf, mafhumnya: "Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya; ibunya telah mengandungnya dengan menanggung susah payah dan telah melahirkannya dengan menanggung susah payah. Sedang tempoh mengandungnya berserta dengan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa tiga puluh bulan..."

Guru pula merupakan golongan yang berperanan membentuk nusa bangsa. Ketinggian tamadun bangsa terletak pada tahap ketinggian ilmu sesuatu bangsa. Bangsa yang dihormati dan dikagumi tamadunnya memiliki kelebihan ilmu. Perkara ini diceritakan oleh Allah dalam ayat 38-40 surah An-Naml. Ketinggian ilmu hanya dapat dicapai apabila terdapat golongan yang menjadi pengajar (mu'allim), mendidik tanpa jemu dan penuh ikhlas. Guru yang mengajar mencurahkan bakti yang bukan sedikit. Selain menyampaikan ilmu di dalam sillabus pengajaran, guru juga terpaksa melayan kerenah pelajar-pelajar. Jika seorang guru mempunyai 30 orang pelajar, dia terpaksa memahami 30 ragam dan fiil pelajarnya. Seorang guru mestilah dihormati selagi ilmu yang dicurahkan tidak bertentangan dengan syarak. Justeru guru yang baik bukan sahaja bertindak selaku muaddib malah menjadi murabbi yang berjaya membentuk acuan sikap dan tingkah laku pelajar-pelajar. Saya suka merumuskan puisi Allahyaham SN Usman Awang bertajuk Guru oh Guru, dalam karya ini beliau mengungkapkan apa jua kejayaan yang dicapai oleh seseorang, semuanya bermula daripada seorang guru.

Golongan belia merupakan golongan majoriti yang mendominasi populasi rakyat Malaysia. Belia didefinisikan sebagai mereka yang berumur di antara 15 hingga 40 tahun. Selaku golongan terbanyak, belia memainkan peranan ke arah pembangunan negara. Belia sering dikaitkan dengan semangat kerja yang tinggi, berkarisma, semangat juang yang kental dan seumpamanya. Belia merupakan tonggak kepada keterusan tampuk kepimpinan kerana belialah yang akan menggantikan pemimpin masyarakat yang akan pergi. Belia yang berkualiti, bebas daripada anasir jahat seperti dadah, budaya hedonisme, kongsi gelap dan kegiatan jenayah lain perlu dihasilkan. Kelompok belia ini mempunyai kesedaran untuk mempertahankan maruah agama, bangsa dan negara.

Sebagai kesimpulan, ketiga-tiga golongan yang dibincangkan di atas mempunyai fungsi dan peranan masing-masing. Mereka menjadi aset yang berguna kepada negara. Sumber manusia yang berkualiti bermula daripada seorang ibu, dikembang dan dicanai oleh guru kemudian kelangsungannya pula diteruskan oleh golongan belia yang terdidik. Setiap sumbangan yang baik akan diganjarkan kebaikan oleh Allah S.W.T sesuai dengan firman-Nya

Klik untuk buka Laman Al-Quran Online

yang bermaksud:

Dan ditanya pula kepada orang-orang yang bertakwa: "Apakah yang telah diturunkan oleh Tuhan kamu?" Mereka menjawab: "Kebaikan". Orang-orang yang berbuat kebaikan di dunia ini beroleh balasan yang baik dan sesungguhnya balasan negeri akhirat itu lebih baik lagi dan memanglah negeri akhirat ialah sebaik-baik negeri bagi orang-orang yang bertaqwa.


Masih belum terlambat untuk saya mengucapkan Selamat Hari Ibu, Selamat Hari Belia dan Selamat Hari Guru.

Tiada ulasan: