Jumaat, Mei 19, 2006

Mari kita doakan.

Ya Allah, aku bersyukur. Hari yang berlalu dalam kehidupanku. Ya Allah, nadi kehidupanku bergerak, detik demi detik. Pantasnya detik-detik itu, aku tidak percaya sudah 24 tahun berlalu ia. Aku tahu dan sedar, 24 tahun bukanlah singkat. Panjangkan umur ini agar dapat aku dambakan pengabdian kepadaMU. Aku memohon kekuatan demi kekuatan daripadaMU ya Rabb.

Lalu aku mendengar dalam mimpiku, "duhai jiwa yang kerdil. Kembalilah menjadi diri kamu!"
Apa maknanya? Aku sedang mencari makna dan pengertian. Pesanan keramat ini akan digali rahsianya. Aku melihat dunia sekeliling. Aku mempunyai sahabat-sahabat, rakan sekerja, rakan sepengajian, rakan sepermainan, dan rakan sepergaduhan. Rakan sepengajian dan sepergaduhan cukup membahagiakan. Rakan sepermainan cukup meletihkan, kerana bermain mengeluarkan peluh dan keringat. Rakan sehati sejiwa? Belum ketemu semula. Kerana sehati sejiwa itu cukup besar maknanya. Tidak perlu ditemukan lagi rakan sehati sejiwa, kerana parut luka hati dan jiwa belum tanggal.

Dan coretan ini, adalah teman tanpa perasaan yang boleh menjelmakan perasaan. Coretan ini adalah teman yang paling setia, ia menerima dan menyerap segala suka duka kehidupan orang yang menulisnya. (Aku meniru dan meminjam kata-kata penuh makna Anne Frank dan Zlata yang terkenal dengan diari kehidupan mereka.)

Terima kasih buat Muzam, adik Nor Asiah (adikku di MRSM KT), MyMesra Team (PETRONAS Dagangan) yang telah mengucapkan "SELAMAT HARI LAHIR" kepadaku. -:)
Buat kalian, ketahuilah, aku sudah hidup 24 tahun lamanya.

Tiada ulasan: