Jumaat, Mei 05, 2006

Modal Insan


Apa itu modal insan? Apakah ini juga istilah seperti mana perkataan Islamik untuk menggambarkan gaya pemerintahan yang Islamik pula?

Saya pun tidak faham, mengapa diguna modal Insan? Walhal dalam prinsip modal insan yang tiga itu, disebut moral yang baik sebagai tunjang. Di mana dibuangkan akhlak Islam? Apakah kerana modal insan itu dilaksana di negara Malaysia yang berbilang kaum dan agama, lantas akhlak Islam dikesampingkan?

Inikah modal insan? Modal insankah itu? Ada sebuah cerita, ceritanya macam pernah saya dengar dan baca serta perhatikan di negara saya. Ya, sebuah negara dunia ketiga di Afrika agaknya. Seingat saya, cerita ini berlaku di Afrika, macam pernah berlaku di negara saya?

Inikah modal insan?

1. Pemimpin mengutamakan kroni dalam pemberian hak. Maka berlegarlah projek pembangunan dalam kalangan mereka. Yang kaya menjadi kaya, yang miskin jatuh papa kedana.

2. Pemimpin dan beberapa pelaksana dasar di jabatan kerajaan melengahkan kerja, kononnya inilah birokrasi. Birokrasi yang hanya di'tayar'kan dengan pelincir 'ong'. Hulur bawah meja atau 'pos' ong dalam akaun bank secara dalam talian. Maka bertambah-tambah kos perkhidmatan dan barangan. Maka itulah yang dikatakan kesan penswastaan. Yang tidak swasta pun sama juga, tidak ada wang, jangan sembang kemas. kalau ada duit, cakap tak kemas atau kerja cincai, halai-balai pun tetap dikatakan ok.

3. Inikah modal insan? Hari-hari penuh sesak dengan lagu dan hiburan. Modal insan macam mana ni? Emak dan bapak tidak solat, maka ditanya kepada anak, "Kenapa tak solat?" Jawab anak, 'Macam mana nak solat? Emak bapak tak solat.' Tapi ditanya pula 'Kenapa pandai nyanyi? Apakah ibu bapa penyanyi?' Dijawab, 'Tidak!" Nah, kalau bab menyanyi ibu bapa tak perlu pandai nyanyi untuk hasilkan seorang anak yang menjadi penyanyi atau artis. Inikah modal insan?

4. Tahap kegilaan manusia di negara itu (Afrika) sudah pada tahap tepu. Umpama air gula yang sudah pekat. Ditambah gula sudah tidak larut lagi walau dikacau dalam air bersuhu 150 darjah Celcius. Amat tepu. Hingga berlapis-lapis gula di bawah. Maka berapa ramai manusia yang baik-baik dapat meneruskan agenda kebaikan walhal nisbah manusia yang mahu kebaikan kepada manusia yang mahukan keseronokan dan kefasadan ialah 1:50.

Modal insan, bukan hanya sekadar sebutan di mulut, kerana pelaksanaan dan perancangan mesti selari dengan al-Quran. Saya bimbang modal insan hanya slogan yang nampak Islamik walhal pelaksanaannya tidak Islamik. Saya mengata pada pemimpin dan orang-orang di Afrika. Jika ada berlaku di sini, sama-samalah kita fikir dan renungkan.

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

10 ribu kes maksiat setahun di IPT

Dalam pada kita heboh berbahas berkenaan MORAL POLICING serta perlakuan sumbang dan lucah di khlayak ramai, dengan takdir Allah swt terkeluar pula satu angka baru yang sungguh memeranjatkan dan seharusnya menjadi iktibar kepada kita semua.

Menurut BERITA HARIAN:

KHALWAT dan berdua-duaan adalah kes yang paling tinggi dikenakan tindakan tatatertib mengikut Akta Universiti dan kolej Universiti (Auku) 1971.

Setiausaha Parlimen Kementerian Pengajian Tinggi, Datuk Dr Adham Baba, berkata sejak 1971 hingga awal tahun ini sebanyak 381,735 kes membabitkan khalwat dan berdua-duaan dikenakan tindakan tatatertib.

Bermakna sepanjang tempoh 35 tahun iaitu dari 1971 sehingga 2006 terdapat 381,735 kes maksiat ini yang dikenakan tindakan tatatertib. Itu tidak termasuk kes-kes yang terlepas pandang. Bermakna juga secara average terdapat 10 906 kes seumpama ini setiap tahun di IPTA kita!

Ini sudah pasti melibatkan pelajar-pelajar cemerlang kerana pelajar-pelajar yang lemah tidak dapat melangkahkan kaki ke IPT. Dalam erti kata lain perlakuan maksiat ini diperlakukan oleh anak-anak yang cerdik yang berpendidikan, bayangkan bagaimana pula angkanya bagi mereka yang di luar, yang tiada peraturan dan kawalan!

Saya kutip (copy paste) dari Roslan SMS. -:'(

Tanpa Nama berkata...

Sungguh benar pendapat anda. Memang nyata kebanyakan polisi apabila ditempatkan diperingkat atas atau kerajaan, maka nama Islam hilang. Sedang disanalah sumber ilmu yang banyak dan dapat menjana lagi ilmu yang lain.

Tanpa Nama berkata...

Sungguh benar pendapat anda. Memang nyata kebanyakan polisi apabila ditempatkan diperingkat atas atau kerajaan, maka nama Islam hilang. Sedang disanalah sumber ilmu yang banyak dan dapat menjana lagi ilmu yang lain.