Khamis, April 07, 2011

Watak Datuk Nikah Kahwin muncul kembali

Saya masih ingat ketika sekolah rendah ayah rajin membeli Utusan Malaysia. Kes yang hangat ketika itu melibatkan satu tuduhan khalwat Mat Sabu (Abang Mat). Apabila saya membaca cerita itu timbul persoalan dalam diri, “Bagaimana hal ini melibatkan seorang pemimpin Islam? Parti Islam pula.” Tiada jawapan yang saya terima. Apabila saya mempunyai kebebasan untuk memilih akhbar iaitu sebaik sahaja saya ditakdirkan belajar di Kelantan, saya mula memilih akhbar selain Utusan. Maka soalan saya beberapa tahun sebelumnya terjawab setelah saya membaca Harakah. Tahulah saya memang ketika itu akhbar pembangkang tidak banyak diedar di kawasan-kawasan kuat UMNO. Hulu Terengganu hanya dilimpah akhbar Harakah setelah berlaku kes DSAI pusingan pertama pada tahun 1998. Sekarang, Utusan bukan lagi wacana yang baik bagi kami. Kami memilih untuk tidak membaca Utusan dek kuatnya dasar perkauman yang dimainkan akhbar ini. Kini kami lebih gemar membeli Sinar Harian, Harakah atau Siasah.

Hari ini kita melihat satu lagi perkembangan dalam politik yang amat menyedihkan. Beberapa minggu lepas saya lontarkan idea supaya syarikat penyedia perkhidmatan internet (ISP) perkasakan perisian penapisan kandungan (content filter). Nampaknya apa yang saya lontarkan dalam akhbar itu sudah menjadi sampah. Hari ini kita lihat orang yang menyebar kandungan lucah bagi makusd politik sudah mendapat imuniti. Mereka yang mengaku secara terbuka tidak dipanggil untuk disiasat. Walhal perkara itu suatu kesalahan yang berat menurut undang-undang sedia ada. Apakah ini undang-undang bikinan yang hanya boleh diguna pakai untuk sesetengah pihak dan boleh diberi keistimewaan untuk sesetengah pihak lain? Mungkin kita akan teringat situasi ini seperti satu adegan dalam filem Musang Berjanggut. Satu wataknya, Datuk Nikah Kahwin berkata, “Tapi tidak mengapa. Undang-undang dalam negeri ini kanda yang bikin. Itu semua boleh padam.” Inilah yang sedang berlaku.


Kita sedang menyaksikan suatu suasana yang tidak adil pada penggubal dasar. Ada suatu kumpulan yang inteleknya tinggi. Mereka menyediakan sebahagian waktu dalam perkhidmatan untuk menggariskan dasar. Kemudiannya cadangan mereka diangkat ke peringkat yang lebih tinggi dalam parlimen. Sehingga diwartakan sebagai undang-undang. Tidakkah ini suatu pembodohan? Mereka yang bertungkus-lumus mengerah idea membuat suatu dasar yang sepatutnya dipatuhi tetapi akhirnya dibakulsampahkan oleh pemimpin. Silalah Rujuk Seksyen 233 (2) (a) Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 di laman web SKMM. Lihatlah sendiri bagaimana hal ini membuktikan kita ada akta sekadar akta. Dan kadang-kadang akta yang memihak kerana sudah ada orang yang diberi imuniti terhadapnya untuk maksud politik.

2 ulasan:

Afida Anuar berkata...

Tunggu azab Allah kat akhirat kelak...undang2 dunia mungkin mereka yang bikin, mungkin mereka terlepas..tapi undang2 Allah....

sebesar zarah pun kebaikan, akan mendapat balasan...begitu juga dengan perbuatan jahat...pasti...pasti akan dibalas...

Tanpa Nama berkata...

kekadang mereka tak fikir... masyarakat dapat maklumat dihujung jari...

"sibok2 nak percayakan orang kampung... nanti bandar besar tergadai..."