Ahad, April 03, 2011

Cerita Imam Muda

“Saya membentang kertas kerja program realiti Imam Muda kepada RTM. Kertas kerja dalam bahasa Inggeris selama satu jam. Pada akhir sesi pembentangan, panel penilai RTM berkata mereka tidak dapat meluluskannya kerana sudah ada program realiti sendiri.”


“Kemudian saya bentangkan proposal yang sama di TV9 selama 1 jam 45 minit. Mereka pun senada dengan RTM. Sebab TV9 pun sudah ada Akademi al-Quran. Dua kali ditolak menyebabkan saya ditempelak sebagai orang gila. Cakap berapi-api tetapi tiada sesuatu pun yang dapat direalisasikan. Saya pun pada tahap ini agak tertekan juga. Tetapi saya yakin, jika saya menolong agama Allah, pasti akan dibantu.”


“Saya cuba lagi bentangkan kertas kerja yang sama di Astro. Panel penilai Melayu di Astro juga skeptikal. Mereka tidak berminat langsung. Mereka kata Astro sudah ada AF, Raja Lawak. Saya minta kebenaran mereka untuk berjumpa dengan ketua jabatan. Maka dapatlah saya jumpa dengan ketua jabatan yang didatangkan khas dari India. Dia mendengar dengan minat sehingga akhirnya berkata, “Good!” Siap Tanya lagi apakah Imam ini sama seperti Sami? Saya kata peranan Imam lebih daripada itu. Maka dia meluluskan kertas kerja saya. Hari ini Imam Muda yang saya cadangkan mendapat rating teringgi mengalahkan rating Akademi al-Quran. IM mendapat 3.7 juta penonton.”


Nota: Cerita ini dipetik daripada Tuan Asmawi Tuan Umar.


Ulasan saya.

Soal skeptikal orang Melayu kepada program berbentuk agama ini sudah lama. Saya pernah baca kritikan seorang budak nakal tentang IM, katanya program ini agenda Yahudi (dalam konteks Broadcasting) untuk menghancurkan orang Islam. Dia ulas dengan hanya menggunakan perkataan MUDA dari sudut terminologi bahasa Hebrew. Memang suatu yang amat menyedihkan. Orang kalau sudah tidak sukakan sesuatu, akan dicipta pelabagai benda untuk menunjukkan perkara itu tidak betul.

2 ulasan:

Afida Anuar berkata...

Allahuakbar...sampai macam tu sekali cop yang diberikan kepada IM bagi mereka yang tak suka...

Naim berkata...

Ya, begitullah adanya.

Bila perkara yang mereka kata tak elok jadi ok, mereka pula hendak nama. Tidak benarkan orang yang mencadangkannya mengishtihar idea itu hakcipta sendiri. Hendak dimiliksyarikatkan pula hakcipta orang.