Khamis, September 02, 2010

Saman ekor: Antara kerja betul vs kesalahan betul

Ini yang dilaporkan dalam berita.


Seorang pegawai di sebuah syarikat milik kerajaan pula terkejut motosikalnya di saman di Pulau Pinang beberapa kali. Sedangkan dia tidak pernah sampai ke Pulau Pinang dengan motosikal.


Lagi pun jarak Kota Bharu dengan Pulau Pinang lebih 300 km. Lebih malang lagi 10 saman diterima pegawai terbabit. Apabila dia mengadu kepada polis dan JPJ, kata mereka masih lagi dalam siasatan.


Dan ini pula cerita lisan rakan serumah sewa saya.
“Ayah aku guna kereta buruk saja. Dia dapat saman ekor di satu tempat di KL. Pada hal kereta itu tidak pernah dipandu di KL. Maka semasa hendak ‘membayar’ saman itu, dia jemput pegawai polis untuk melihat sendiri keretanya.”


Dan menurutnya, pegawai polis itu bengang dengan insiden itu (rasa aib sendiri) dan seperti merasakan kebodohan tindakan yang dibuat oleh pihak mereka.


Kita tidak bantah kalau peraturan yang diperkenal itu diurus dengan berhemat, cekap dan tidak menyusahkan. Kita tidak bangkang kalau saman yang dikenakan itu disebabkan kesalahan itu betul-betul dilakukan. Tetapi kita akan marah kalau hal seperti yang berlaku dalam dua cerita di atas. Dan apakah hanya dua insiden itu sahaja? Mestilah banyak lagi kan? Umpamanya alat perangkap had laju yang mengesan kelajuan beberapa kali lebih laju daripada kelajuan sebenar, kelewatan menghantar notis saman sehingga lima atau enam bulan selepas daripada kesalahan dibuat dan seumpamanya.

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

apa daya kita...

ni lah akibatnya, kalau menyokong yang xbetul.. kita sekali jadi pening kepala...




Ana.

Afida Anuar berkata...

SApa nak bertanggungjawab kalau terjadi macam ni? Tok Jib ka? ke Kak Ros??errr..