Jumaat, September 03, 2010

Hebatkah manusia dengan ilmu terbatas ini?


Sebelum manusia diciptakan, Allah sudah mencipta alam ini dan melantik makhluk lain sebagai pentadbirnya. Makhluk lain itu pada sesetengah pendapat ialah dinasour, dan sifat mereka saling menumpahkan darah dan membuat kemusnahan. Inilah yang disoal oleh malaikat seperti yang terdapat dalam ayat 30, surah al-Baqarah.

Allah lebih lama dahulu menyimpan dalam khazanah ilmu-NYA bahawa dahulu bumi dan langit bersatu kemudian dipisahkan. Pemisahan suatu benda yang padu dan luas tidak mungkin terjadi dengan hanya letupan seperti mercun bawang. Tentulah letupan itu lebih besar dan mungkin mengatasi kekuatan nuklear. Maka pada tahun 1974, apabila lahir seorang manusia yang dipinjamkan kecerdikan oleh Allah, dia pun memperkenal satu teori yang dinama Big Bang. Ya, dia hanya memperkenal kerana Allah lebih lama menyimpan ilmu ini di Lauh Mahfuz sebelum manusia mengetahuinya. Allah Maha Kenal dan Maha Tahu bahawa pemisahan langit dan bumi itu dengan meletupkan kedua-duanya. Firman Allah yang bermaksud, "Dan tidakkah orang-orang kafir itu memikirkan dan mempercayai bahawa sesungguhnya langit dan bumi itu pada asal mulanya bercantum (sebagai benda yang satu), lalu Kami pisahkan antara keduanya?.."(al-Anbiyaa:30)

Tetapi hari ini manusia itu dilaporkan menjadi angkuh dengan ilmu yang dipinjam Allah kepadanya. Inilah yang dilapor oleh Michael Holden Michael Holden wartawan Reuters.
God did not create the universe and the "Big Bang" was an inevitable consequence of the laws of physics, the eminent British theoretical physicist Stephen Hawking argues in a new book.
By Michael Holden Michael Holden – Thu Sep 2, 9:08 am ET

Saudaraku,
Kita bertuah dan rasa syukur kerana kita dipilih oleh-NYA menikmati nikmat Islam dan Iman. Maka sebijak mana pun kita, ilmu kita tidak lebih dari sekadar setitis air dari lautan. Celuplah jarum ke laut, dan angkatlah. Titisan terakhir dari jarum itulah jumlah ilmu yang dimiliki manusia seluruhnya berbanding dengan ilmu di sisi Allah. Rujuk ayat 109, surah al-Kahfi. Semoga hati kita pun bergetar seperti mana bergegar Arasy Allah dengan laknat Malaikat apabila terdapat manusia angkuh mengungkapkan suatu yang bersalahan dengan sifat kesempurnaan Allah Yang Maha Mencipta.

Dan semalam, kami turut merasai keharuan kerana imam solat taraweh teresak-esak ketika membaca beberapa ayat dari surah Al-Fussilat.

Katakanlah (wahai Muhammad): Sesungguhnya tidak patut kamu kufur kepada Tuhan yang menciptakan bumi dalam dua masa dan kamu adakan sekutu-sekutu bagi-Nya! Yang demikian (sifatNya dan kekuasaan-Nya) ialah Allah Tuhan sekalian alam. (9)

Dan Dia menjadikan di bumi gunung-ganang yang menetapnya (tersergam tinggi) di atasnya, serta Dia melimpahkan berkat padanya dan Dia menentukan ada pada-Nya bahan-bahan keperluan hidup penduduknya, sekadar yang menyamai hajat yang diminta dan dikehendaki oleh keadaan mereka; (semuanya itu berlaku) dalam empat masa. (10)

Kemudian Dia menunjukkan kehendak-Nya ke arah (bahan-bahan) langit sedang langit itu masih berupa asap; lalu Dia berfirman kepadanya (langit) dan kepada bumi: Turutlah kamu berdua akan perintah-Ku, samada dengan sukarela atau dengan paksa! Keduanya menjawab: Kami berdua sedia menurut patuh dengan sukarela; (11)

Lalu Dia menjadikannya tujuh langit, dalam dua masa dan Dia memberitahu kepada tiap-tiap langit akan urusan dan keperluannya masing-masing dan Kami hiasi langit yang dekat (pada pandangan mata penduduk bumi) dengan bintang-bintang yang bersinar cemerlang serta memelihara langit itu dengan sebaik-baiknya. Demikianlah ketentuan Allah Yang Maha Kuasa, lagi Maha Mengetahui. (12)

Oleh itu, kalau mereka (yang musyrik) berpaling (daripada mengesakan Allah dan menurut jalan yang lurus), maka katakanlah (wahai Muhammad): Aku memberi amaran kepada kamu dengan (azab yang dahsyat, iaitu) petir, seperti petir yang telah menyambar kaum Aad dan kaum Thamud! (13)

(Mereka ditimpa azab itu) kerana semasa mereka didatangi Rasul-rasul (memberikan berbagai penjelasan) mengenai keadaan hidup mereka di dunia dan di akhirat (sambil melarang mereka): Janganlah kamu menyembah melainkan Allah, mereka menjawab: Jika Tuhan kami hendak (mengutus Rasul-rasul) tentulah Dia akan menurunkan malaikat; oleh itu sesungguhnya kami kufur ingkar akan apa yang (kamu katakan): Kamu diutus membawanya! (14)

Adapun kaum Aad, maka mereka berlaku sombong takbur di muka bumi tanpa alasan yang benar, serta berkata: Siapakah yang lebih kuat dari kami? Dan (mengapa mereka bersikap demikian?) Tidakkah mereka memerhatikan bahawa Allah yang menciptakan mereka (dari tiada kepada ada) adalah lebih besar kekuatan-Nya dari mereka? Dan sememangnya mereka sengaja mengingkari tanda-tanda kekuatan Kami (sedang mereka sedia mengetahuinya). (15)

Lalu Kami hantarkan kepada mereka angin ribut yang kencang dalam beberapa hari yang nahas malang, kerana Kami hendak merasakan mereka azab seksa yang menghina dalam kehidupan dunia dan sesungguhnya azab seksa hari akhirat lebih besar kehinaannya; sedang mereka tidak diberikan pertolongan (menghindarkan azab itu). (16)

Adapun kaum Thamud, maka Kami beri petunjuk kepadanya, lalu mereka mengutamakan kesesatan dari hidayat petunjuk lantas mereka disambar oleh petir azab yang menghina dengan sebab apa yang mereka telah lakukan. (17)

Dan Kami selamatkan orang-orang yang beriman serta mereka tetap bertakwa. (18)

Dan (ingatlah) hari dihimpun musuh-musuh Allah untuk dibawa ke Neraka, lalu mereka dijaga serta diatur keadaan dan perjalanannya masing-masing. (19)

Sehingga apabila mereka sampai ke Neraka, (maka) pendengaran dan penglihatan serta kulit-kulit badan mereka menjadi saksi terhadap mereka, mengenai apa yang mereka telah kerjakan. (20)

Dan (setelah berlaku yang demikian), berkatalah mereka kepada kulit-kulit badan mereka: Mengapa kamu menjadi saksi terhadap kami? Kulit-kulit badan mereka menjawab: Allah yang berkuasa menjadikan tiap-tiap sesuatu pandai berkata-kata, telah menjadikan kami dapat berkata-kata dan Dialah yang menciptakan kamu pada mulanya dan kepadaNyalah kamu dikembalikan (untuk menerima balasan). (21)

Dan semasa kamu berselindung (ketika melakukan dosa di dunia dahulu) bukanlah kerana kamu bimbangkan pendengaran dan penglihatan serta kulit-kulit badan kamu menjadi saksi terhadap perbuatan-perbuatan kamu yang berdosa itu, akan tetapi kerana kamu menyangka bahawa Allah tidak mengetahui kebanyakan dosa yang kamu lakukan (secara bersembunyi itu). (22)

Dan sangkaan kamu yang demikian, yang kamu sangka terhadap Tuhan kamu, itulah yang telah membinasakan kamu; (dengan sangkaan kamu yang salah itu) maka menjadilah kamu dari orang-orang yang rugi! (23)


2 ulasan:

UglyPooh berkata...

Ya Allah, angkuhnya diorang. bg dia manusia dan sains saja yg wujud. seedangkn sains n ilmu itu wujud disebabkn kejadian Tuhan, supaya manusia berfikir.

p/s : imam tu mesti sgt arif ngn al-quran. kalu kak pah mesti xphm mksud ayt tu masa dia baca. hehe..

Naim berkata...

1. Kak Pah, saya doakan semoga DIA berikan petunjuk pada saintis ini. Insya-Allah. Bila dia mempersoal hal ketuhanan, dia sebenarnya sedang mencari-cari TUHAN yang sebenar.

2. Memanglah, bahasa Arab bahasa lidah imam itu sehari-hari. Saya faham sikit-sikit sahaja.