Selasa, September 30, 2008

Kegilaan sains: Kadang-kadang manusia semakin pelik bila tidak menerima hakikat.

Ketika saya mengikuti latihan industri di sebuah firma pembuatan gasket, fillet yang digunakan adalah grafit (graphite) setebal tiga (3) milimeter. Grafit tergolong dalam kumpulan karbon dan boleh dimampatkan pada suhu dan tekanan tinggi untuk menghasilkan berlian. Bertitik-tolak daripada penghasilan berlian sintetik ini, manusia telah mencari alternatif lain kepada grafit. Dan tentulah penemuan ini mencabar etika kemanusiaan apabila abu mayat dipilih sebagai alternatif tersebut. Bagi saintis Barat, penemuan seumpama ini menjadi simbol kasih sayang. Bagi mereka, menukar orang yang telah mati ke dalam ‘bentuk’ yang berharga menjadikan mereka sentiasa dekat.

Pembuatan berlian sintetik daripada abu mayat bermula sejak tahun 1945. Tiga buah syarikat gergasi berlian sintetik yang terkenal terdiri daripada LifeGem (Amerika Syarikat), Algordanza (Switzerland) dan New Age Diamonds (Russia). Ketiga-tiga syarikat ini menggunakan asas yang sama iaitu menulenkan abu mayat pada suhu sekitar 3000 darjah Celcius sehingga abu bertukar menjadi grafit. Kemudian grafit ini disintesis menjadi berlian. LifeGem mempunyai keistimewaan tersendiri apabila mencampurkan abu dengan mineral lain supaya berlian yang dihasilkan boleh menjadi biru, merah atau kuning. Algordanza pula menggunakan 100 peratus abu mayat. Manakala New Age Diamonds menawarkan kaedah kultur rambut mayat untuk menghasilkan berlian. Kos pembuatan berlian sintetik adalah antara USD4000 hingga USD30000.


Hakikat kematian.


Apabila memperkatakan soal kematian, tentulah kita yang masih hidup sukar melepaskan mereka pergi. Kesedihan pasti menyelubungi kita sehingga kadang-kadang tidak dapat menerima hakikat kematian. Sebagai muslim, kita percaya bahawa setelah mati, kita akan berpindah ke alam lain dan hidup di alam bahar yang dinamakan alam barzakh. Sebagaimana bayang-bayang wujud sebagai pendua kepada jasad fizikal (jasmani), maka terdapat juga pendua kepada roh manusia yang dinamakan qarin. Qarin dikekalkan bentuknya, manakala roh yang akan menghadapi kehidupan di alam barzakh akan merasai kebahagiaan atau kesengsaraan di kubur. Suatu ketika, heboh diceritakan bahawa seorang lelaki berjumpa dengan seorang siswi UPM di Petaling Jaya. Kebetulan arah tuju siswi tersebut searah dengan jalan yang dilaluinya. Dipendekkan cerita, siswi tersebut tertinggal buku dan payungnya di dalam kereta. Setelah lelaki tersebut menemui ibu siswi tersebut (untuk memulangkan barang si mati), baharulah dia tahu bahawa yang menumpang keretanya itu bukan lagi manusia biasa. Wanita itu sudah mati dua tahun akibat kemalangan jalan raya. Dalam kes ini, menurut Prof. Dr. Haron Din jelas menunjukkan qarin dikekalkan rupa bentuknya ketika seseorang mati (Rujuk Rahsia Alam Roh).

Tiada ulasan: