Khamis, Oktober 06, 2011

Cerita Encik X tentang caruman KWSPnya.

Encik X mula menjadi pengembara, merauntau ke ibu kota nan moden pada akhir tahun 2008. Dia bekerja dengan firma swasta Y sehinggalah genap setahun. Selepas setahun, kumpulan syarikat yang menaungi syarikat Y memberi tawaran kepada Encik X bekerja dengan mereka pula. Hal ini disebabkan syarikat Y terpaksa ditutup. Punca penutupan syarikat Y ialah kepincangan dalam salah satu strategi bisnes. Dalam perniagaan empat (4) P menjadi perkara biasa. Produk, promosi, harga (price) dan ???. Apa lagi satu P itu sudah dilupa oleh tukang catat cerita Encik X ini. Maka secanggih mana pun produk syarikat Y itu, ia sudah terlepas pandang dalam bab logistik. Akibatnya hanya pelanggan di sekitar Pantai Barat Malaysia sahaja yang dapat menggunakan produk tersebut. Orang Utara, Selatan dan Pantai Timur, Sabah, Sarawak, Brunei dan Singapura tidak dapat memanfaatkan kelebihan produk syarikat Y.

Syarikat Z terus mengurus ehwal kewangan syarikat Y terutama dalam soal pembayaran caruman KWSP. Diringkaskan cerita, Encik X sudah empat tahun bekerja dalam kumpulan syarikat Z ini. Pun begitu isu caruman KWSP pun belum selesai. Maka Encik X pun bertekad mahu mendapatkan haknya. Menurut Cik N di KWSP, “Bekas pekerja boleh menuntut caruman ditunaikan dalam masa sekurang-kurangnya enam tahun.” “Tapi syarikat ini sudah tidak beroperasi.” “Ooo.. tidak ada masalah. Asal sahaja pihak kami (KWSP) dapat menjejak bekas majikan kamu.” Maka legalah Encik X kerana bekas majikan itu masih boleh dijejak. Dia pun terfikir juga akan beberapa hal aneh yang diminta oleh bekas majikannya di syarikat Y. Ketika hari terakhir pejabat itu beroperasi semua kakitangan diminta mengembalikan surat tawaran kerja. “Syukurlah. Surat tawaran itu sempat difotokopi sebelum menyerahkan surat tawaran asal.”

Encik X menyerah dokumen yang diperlukan. Salinan slip gaji (bulan yang tidak dicarum), borang aduan, salinan kad pengenalan, borang EA (Penyata Gaji Pekerja SWASTA). Encik X pun rasa lega. Baharulah dia tahu kepentingan menyimpan slip gaji, surat tawaran dan borang EA. Dia ingat rungutan rakan sebelah mejanya, “Dahulu syarikat ayah aku empat bulan tidak mencarum dah kena saman KWSP. Ini sudah lebih dua tahun ni. Besar juga kabel syarikat ni. Macam mana mereka boleh mengelak daripada tindakan KWSP?” Kawan Encik X sekadar bertanya. Mereka pun tidak ada jawapan untuk soalan itu. Semasa menyerah dokumen Cik N bertanya, “Yang sekarang ni sudah dicarum?” “Belum juga.” “Kenapa tidak lapor dalam aduan ini?” Encik X jawab, “Biar selesai satu-satu. Untuk yang tahun ini saya akan lapor kuarter kedua tahun depan. Insya-Allah.”

1 ulasan:

Afida Anuar berkata...

Aduhh blog saya kena hack pulak dah naim. Tunggu verification code tak sampai2.. hu hu

PS: Jangan lupa report tuk yang terbaru tu... isk, sampai hati buat macam tu kat pekerja2..