Isnin, Februari 08, 2010

Makmum masbuk. Bagaimana masalah ini (jika berlaku)?

Ahmad datang lewat. Kebetulan hari itu masjid sudah sesak. Dia terpaksa berhimpit di saf paling belakang. Apabila saf di hadapannya sujud, Ahmad tidak dapat sujud kerana ruang yang terbatas. Tiada cara lain kecuali dia menunggu saf di hadapannya bangun untuk rakaat seterusnya. Ketika Imam mula membaca ayat pertama surah al-Ikhlas, Ahmad baru berdiri untuk rakaat kedua. Bermakna Ahmad tidak sempat menghabiskan bacaan al-Fatihah dengan sempurna. Maka apakah kedudukan Ahmad? Masbuk atau muafik?


Pada awalnya memanglah Ahmad mendapat rakaat pertama sebagai makmum muafik. Setelah berlaku insiden tersebut, rakaat kedua Ahmad dikira berada dalam keadaan masbuk. Ahmad tidak sempat menghabiskan bacaan al-Fatihah ketika imam masih berdiri. Dalam hal ini, bacaan al-Fatihah Ahmad dalam rakaat kedua sama seperti makmum masbuk. Dia perlu terus rukuk untuk mendapatkan rakaat kedua. Kemudian iktidal. Tetapi malangnya ketika saf di hadapannya masih duduk tahiyat awal, Ahmad masih tidak dapat sujud kerana ruang yang sempit. Lalu bagaimana? Apakah yang perlu dilakukannya setelah iktidal?


Subhanallah! Semakin saya tidak tahu. Insya-Allah akan ditanya pada ustaz pada siri kuliah minggu depan (dua minggu lagi). Insya-Allah.

1 ulasan:

PEMUDA EPAL berkata...

sedang menanti...