Ahad, Disember 28, 2008

Sejarah Penentuan Asas Pengiraan tahun dalam Kalender Hijrah



Al-Hikmatu dhollatu mukmin aina wajada fahuwa ahaqqun biha


Maksudnya: Hikmah (kebijaksaan) orang-orang kafir adalah mutiara yang tercicir. Maka di mana sahaja kamu temui mutiara tersebut, kamu berhak ke atasnya (memanfaatkannya)



    Ketika zaman Nabi S.A.W sistem kalender yang digunakan adalah mengikut sistem jahiliyyah. Sistem ini hanya menggunakan tarikh (hari bulan) dan nama bulan tetapi tahunnya dinamakan. Masih belum ada sistem penomboran pada tahun untuk mengetahui bilangannya. Sebab itu kita baca sejarah bahawa nabi dilahirkan pada 12 Rabiul Awwal tahun Gajah. Begitu juga kita pernah dengar apabila kematian dua orang yang paling rapat dengan nabi iaitu Abhu Tholib dan Khadijah berlaku, tahun itu dinamakan sebagai 'aamu al-Huzni (baca: 'aamulhuzni) atau Tahun Kesedihan. Selain itu, sistem yang dimanfaatkan daripada sistem jahiliyah ialah suaka politik (bahasa Arabnya Haq al-Jar / Haq al-Juwar). Memandangkan nabi berada dalam kalangan Bani Hasyim, maka suaka politik yang berada di tangan Abu Tholib telah menyelamatkan baginda (dengan perancangan dan izin Allah) daripada gangguan musyrikin Mekah. Selain Abu Tholib, hartawan Abu Bakr Ash-Shiddiq juga mempunyai kuasa memberi suaka/perlindungan kepada orang Islam terutama dari kalangan hamba. Dalam sirah dicatatkan bahawa Abu Bakr Ash-Shiddiq memerdekakan beberapa orang hambar seperti Zinnirah dan Bilal bin Rabah.


    Selain itu, nabi sallahu'alaihi wasallam juga memanfaatkan sistem yang berasal di luar Islam dalam peperangan. Perang Uhud misalnya, baginda menggunakan teknik al-Quddus iaitu sistem batalion yang berasal dari Rom. Sistem batalion ini menjadikan umat Islam menang pada pusingan pertama, tetapi dek kerana tamakkan harta ghanimah (harta rampasan perang), walau pun nabi sudah memberi jaminan akan dibahagi kepada lima bahagian, kaum muslimin yang menyangka telah menang secara mutlak berebut-rebut mengerumuni ghanimah. Ahli sejarah merumuskan bahawa kelajuan kuda adalah bersamaan 60 km/j. Ketika kelekaan itu, Khalid al-Walid yang mengetuai pasukan berkuda musyrikin berpatah balik dan menyerang dari kubu pemanah di atas bukit (Jabal 'Ainain). Maka gugurlah 70 orang syuhadaa di medan Uhud. Kekalahan ini tidak memberi kesan kepada pemerintahan negera Islam di Madinah, kerana nabi berperang di medan perang di luar kota Madinah.


   Kemudian daripada itu, berlaku pula perang khandaq. Ketika ini kaum musyrikin ingin meniru sistem al-Quddus tetapi nabi sallahu'alaihi wasallam menerima cadangan Salman al-Farisi supaya kaum muslimin menggunakan kaedah parit. Maka mereka menggali parit yang luas sehingga tidak mampu dilompati kuda-kuda perang kaum musyrikin. Demikian strategi peperangan di zaman nabi yang senantiasa berubah, tidak statik. Melalui contoh-contoh pemurnian kaedah atau teknologi yang dicipta oleh orang kafir, maka dalam keadaan umat Islam hari adalah tidak salah jika kita memanfaatkan teknologi orang kafir selagi tidak bercanggah dengan kehendak dan syariat Islam. Sebab itu kita menerima sistem pemilihan (pelantikan) pemimpin melalui proses pengundian. Kita menggunakan sistem demokrasi berparlimen dalam pemerintahan negara. Dan setiap daripada kita tidak perlu skeptikal untuk mengatakan bahawa mengundi itu haram! Orang yang berpandangan (mengatakan berpilihanraya) sebagai haram adalah mereka yang jahil dan buta sejarah.


   Pada zaman Umar al-Khattab menjadi khalifah berlaku pelbagai perubahan dalam pentadbiran umat Islam. Ketika ini empayar Islam sangat luas sehingga ke Laut Sin, India dan China. Jika kita mahu mengkaji pentadbiran negara Islam, wajarlah kita mengkaji sistem pentadbiran yang dilakukan oleh Umar al-Khattab. Pada zaman beliau, diwujudkan tentera bergaji. Sebahagian yang lain tetap memilih untuk berjuang di medan perang sebagai mujahiddin (tanpa gaji). Suatu hari apabila berutus surat, Umar mendapati adalah sukar untuk mengekalkan sistem yang pernah diguna ketika hayat Ar-rasul Sallallahu 'alaihi wasallam. Maka Umar berjtihad bahawa tahun Islam mestilah menggunakan nombor. Sahabat-sahabat berbincang untuk mencari tanda aras sebagai titik mula pengiraan. Terdapat tiga cadangan yang dikemukakan:

  1. asas milaad an-nabiyyi

  2. merujuk kepada perang yang paling hebat

  3. merujuk kepada peristiwa hijrah




    Pertama: menggunakan asas kelahiran nabi bermakna meniru sistem kalender Nasrani. Orang Nasrani meggunakan tarikh kelahiran al-Masih Isa 'alaihissalam sebagai rujukan. Maka hal ini tidak baik untuk Islam dan ditolak. Cadangan kedua, menggunakan perang yang paling hebat juga tidak diterima. Hal ini kerana ia menggambarkan seolah-olah kehebatan Islam muncul hasil daripada kemenangan di medan perang. Kemudian yang terakhir, cadangan Ali KarramaLLAHU wajhah (K.W) iaitu menggunakan peristiwa hijrah ke Madinah. Hujah Ali K.W ialah selama 13 tahun nabi berdakwah di Makkah, hanya 200 orang yang memeluk Islam. Tetapi selepas hijrah, kaum muslimin berjumlah 400 000 (empat ratus ribu) orang! Ketika haji wada' seramai kira-kira 112 000 orang yang menyertai nabi sallallahu 'alaihi wasallam. Pertambahan yang begitu ramai (purata 3332 orang[1] sebulan yang menganut Islam) selepas hijrah menunjukkan bahawa peristiwa hijrah memberi kesan yang signifikan kepada perkembangan dakwah Islamiah. Maka Umar dan sahabat-sahabat yang lain bersetuju dengan cadangan Ali K.W.
    Demikianlah asal-usul penetapan kalender hijrah yang diguna pakai sehingga kini. Jika kita dengar dendangan nasyid ma'al hijrah, disebut

Awal Muharaam detik permulaan,

Perkiraan tahun Islam hijrah

Perpindahan nabi ke Kota Madinah




Sempena menyambut tahun baru 1430H, saya mengucapkan 'Kullu 'aam wa antum bikhair'. Semoga kita semua meletakkan azam untuk memperbaiki diri dan menjadi orang yang lebih baik daripada tahun sebelumnya. Selamat menyambut Ma'al Hijrah 1430H.


Nota kaki: [1] Formula: (400 000 - 200) / (10 x 12) bulan = 3332 (dibundarkan kepada sa yang terdekat).


Nota:

  • Isi kandungan artikel ini diambil daripada kuliah Maghrib, 21 Disember 2008,
    Masjid al-Hidayah, Sentul, KL.


  • Kuliah ini disampaikan oleh al-Fadhil Ustaz Azhar Bin Yahya.


  • Catatan mutiara ilmu koleksi Naimisa pada 22 Disember 2008, 7.15 pagi, Sentul, KL.


-----------------------------#--------------------------------------------#


Karya terbaharu.


Judul: "Manisnya Madu"

Genre:Cerpen

Majalah: Nur, Karangkraf Sdn. Bhd.

Edisi: Januari 2009.



Selamat membaca.


Terima kasih kepada editor Nur, novelis
Salina Ibrahim kerana sudi mempertimbangkan karya ini.


Tiada ulasan: