Sabtu, November 11, 2006

Langkah-langkah awal.

Beberapa hari sebelum menghantar sinopsis untuk penulisan Jibunsyi, SifuPTS sudah menghantar contoh format penulisan sinopsis terlebih dahulu. Namun tidak dapat dimuat turun kerana masalah peti emel @hotmail dot com. Akibatnya aku rasa serba salah kerana menunda kerja yang sepetutnya disiapkan segera.
Aku terfikir, mungkin seorang kakak yang telah mengikuti kursus di PTS dapat membantuku. Dalam pada terfikir-fikir itu, aku berharap dapat berchatting dengan beliau melalui YM. Tapi masalahnya, aku bimbang kalau-kalau dia tidak beronline pada ketika aku sedang beronline. Tambah lagi, aku tidak tahu ID YM kakak itu. Mungkin ini satu keajaiban dengan keyakinan yang ada padaku. Apabila seseorang terfikir atau berfikir sesuatu perkara penting dan berkait langsung dengan seseorang, dia telah menghantar gelombang ke otak orang yang difikirkannya. Inilah yang saya peroleh daripada pembacaan teori keajaiban diri dalam buku HM Tuah.
Syukur, kakak itu tergerak menambah ID YM-ku, dan kebetulan aku aktif dalam talian maya YM. Aku lantas meminta beliau menghantar contoh format setelah menceritakan masalah yang dihadapi. Kakak ini memang mudah memberi kerjasama. Dia menghantar contoh format penulisan serta satu contoh tambahan penulisan buku yang sedang dalam proses (in progress writing). Maka dapatlah aku menghantar sinopsis jibunsyi yang diperlukan oleh SifuPTS. Dua hari selepas dihantar, aku menerima SMS daripada SifuPTS dan beliau memintaku menghadiri Penulisan Jibunsyi dan Teori Penulisan Islami menggunakan Surah Yusuf. Maka hari ini, aku berada di KL untuk menghadiri kursus tersebut.

* * * *
Tidak perlu saya sebutkan siapa kakak itu sebetulnya. Aku tahu, bahawa dia sangat suka untuk tidak mahu dikenali, walaupun dia sendiri menulis malah sudah menyiapkan sebuah Jibunsyi. Semoga Allah membalas jasa baik kakak itu yang menolongku menunjukkan jalan ke tempat kursus dan memperkenalkan juga aku kepada seorang rakan penulis.

* * * *
Setelah tamat kursus hari ini (11 Nov 2006), aku menghubungi Amirulreza yang kini seorang wartawan. (Ketika entri ini ditaip, aku berada di pejabat beliau di Menara Plaza IGB, jam 8.30 malam). Aku bermalam di rumah abang kepada Amirulreza yang berdekatan Stesen LRT Sentul Timur. Esok aku akan mengikuti kursus bahagian kedua setelah seharian menimba ilmu berkaitan Kaedah KJ. Pendedahan senario pemasaran buku dan strategi pemasaran juga didedahkan. Hebat! Aku melihat strategi PTS dalam bidang pemasaran amat bagus.

* * * *
Semasa turun, seorang kenalan baruku En. Shamsuddin;Buku Beliau yang pertama menawarkan bantuan. Aku menerima pelawaan beliau, kebetulan beliau juga mahu ke tempat yang ditujuiku. Sebelum itu, dia naik semula ke dewan kuliah untuk bertemu SifuPTS. Pada ketika itu, aku berbual-bual dengan Masli Nor, yang makalahnya tersiar dalam kolum karyawan Dewan Sastera 2006. Itulah penulisan beliau yang pertama tersiar selepas menjadi penulis sejak tahun 1979, khususnya di Dewan Sastera. Itu pun katanya setelah menghantar sekian banyak makalah. (Aku pula, baru setahun jagung menulis sudah rasa ‘bengang’ apabila artikelku untuk majalah yang sama tidak tersiar). Apabila membuat perbandingan ini, barulah kembali warasku menerima hakikat yang perlu aku tahu.

* * * *
Aku ditanya tentang penulisan. Aku khabarkan bahawa beberapa penulisanku sudah tersiar. Aku sebutkan satu cerpen yang tersiar di sebuah akhbar (terpaksa dirahsiakan).
Lantas, dia bertanya “Dah buat claim?”
“BH bayar honorium juga?” aku macam tidak percaya.
“Ya, akan bayar. Tapi lambat sedikit kerana kamu penulis baru,” dia menceritakan pengalaman yang dilalui.
Maka melalui pengalaman itu, aku telah mengetahui cara-cara untuk memastikan bayaran honorium itu lebih cepat. Aku juga dimaklum bahawa karya yang tersiar (Cerpen dan puisi) tetap akan diberi honorium. Syukur.
Bagaimana? Beliau mencadangkan aku membuat salinan fotostat bagi kedua-dua karyaku yang telah tersiar. Kemudian memintaku menulis surat kepada pihak yang berkenaan. Menurutnya, oleh sebab nama penulis baru belum berada dalam sistem data bahagian kewangan, maka ia mengambil masa untuk dimasukkan.

* * * *
Sudah letih menaip.
Aku koma.
Mana bantal?
Di pejabat ini tiada bantal!

Tiada ulasan: