Rabu, Ogos 09, 2006

Hikmah kejadian.....


Dan hari ini….. hari yang agak malang bersulam gembira. .

Seorang editor majalah menghantar SMS, menyatakan cerpenku sudah baik. Cuma perlukan sedikit tambahan dalam beberapa patah kata lagi. Aku hilang punca. Sebab cerpen itu sudah mahu aku lupakan, dan aku tidak ingat kepada siapa aku hantarkan cerpen yang dicoret pada Disember 2005 itu. Sekarang sudah lebih enam bulan berlalu. Manalah saya ingat, kepada editor mana cerpen itu dihantarkan!

Maka sebermula daripada hari ini, saya perlu wujudkan sistem perekodan bagi setiap artikel atau karya kreatif saya untuk memudahkan saya merujuk semula. Kerana saya lupa begitu, dia hanya jawab “Editor”. Tanpa menyatakan majalah yang dikendalikannya. Sempat lagi dia berkata, “Kalau hantar kepada banyak majalah, saya batalkan sekarang.”

Saya jawab, “Baiklah. Batalkan. Semoga ini menjadi peringatan kepada saya supaya membuat rekod kepada penulisan saya pada masa hadapan.” Maka tidak akan terbitlah cerpen itu buat beberapa waktu. Maka seperti yang dikomennya, saya akan perbaiki dan kembangkan sedikit lagi cerpen itu. Dan mungkin dihantar semula kepada editor yang lain. Target saya penghujung tahun ini. Dan jika begitu, mungkin akan terbit (jika diterima) pada suku pertama tahun hadapan, insyaAllah.
Inilah keyakinan saya.

Pengajaran daripada kisah di atas: Anda tidak perlu menjadi rajin dalam membuat apa-apa kerja. Tetapi buatlah kerja yang betul dengan betul dan betul-betul. Kata orang putih, “Don’t be hardworking, but work smart. A smart man is better than a hardworking man.” Falsafah ini boleh diterima pakai.

Tetapi perkara itu tidak mengecewakan. Biarkan. Biarkan. Saya digembirakan oleh hasrat seorang kawan yang ingin membayar wang yang dipinjam. Salah seorang daripada beberapa orang yang meminjam wang daripada saya. Dia sudah bekerja sebagai jurutera. Dan mahu membayar secara beransur-ansur. Saya katakan, bayarlah, asalkan bayar. Temph bayaran tidak mengubah nilai asal bayaran kerana saya tidak menjalankan pinjaman yang bercampur riba sama ada dalam terma ‘bayaran perkhidmatan’ atau ‘bunga atas pinjaman’ atau ‘pampasan penghutang’ atau lain-lain.

Saya katakan, bayarlah ansur-ansur kerana saya juga perlukan wang untuk membayar PTPTN saya yang disertakan wang perkhidmatan melebihi 4%. Bagaimana? Jika betul 4%, jumlah bayaran semula adalah tidak setinggi nilai sebenar yang dinyatakan. Saya juga pening. Pinjam 28 ribu, bayar semula 35 ribu setengah…. Aduh! Untung betul perniagaan mereka, kerana meminjam dan kutip semula dengan caj perkhidmatan pengurusan seperti itu. Dan kepada peminjam PTPTN, bayarlah pinjaman pendidikan anda kerna yang dipinjam perlu dikembalikan.

Tiada ulasan: