Isnin, Januari 30, 2012

Sesi pemanas badan dari kamar rekayasaku

Nah! Saya curah sedikit aliran idea dalam sekuel RSM dahulu. Dan saya pasti ada yang sudah tidak sabar dan bertanya, "Bila sekuel RSM akan siap?" Atau, "Mengapa terlalu lama?"




“ Ha! Engkau scan tesis pelajar senior?” sergah Azli.
Kerja-kerja menyalin manuskrip Munir tergendala, “Jangan tuduh-tuduh. Elok-elok nikdap di ruang tamu, cari dosa percuma pula.”
Azli membela diri, “Aku tidak tuduh, aku tanya.”
“Kau tahu? Ini versi cetak manuskrip lama tinggalan abangku. Bila aku pindahkan bahan ini dalam format grafik, mudah sahaja aku tukarkan ke format teks.”
Azli bertanya kembali, “Boleh?”
“Ya. Tetapi usah kau buat untuk menciplak desertasi pengkaji lain di universiti.” Dia memberi amaran kepada Azli.
Dia membuka perisian OmniPage lalu menunjuknya kepada Azli. “Aku sengaja buat dua salinan. Satu versi sebagai rujukan sendiri. Versi kedua sebagai akan diserah kepada penulis kedua.”
“Kenapa dua versi?”
“Versi kedua dengan tambahan khas. Penjana tidler berbalik,” dia nampak Azli kebingungan.
“Istilah Inggerisnya?”
“Reverse tidler generator.”
“Aku tahu engkau kurang faham fungsinya, ‘kan?”
“Sejujurnya aku tidak celik IT seperti engkau.” Azli menunggu responnya.
“Dengan kata lain penulis kedua tidak boleh mengedit salinan soft-copy untuk apa-apa tujuan.” Dia menyatakan tujuan utama penjana tidler berbalik.
Azli masih tidak berpuas hati. “Tetapi bagaimana?”
“Begini,”. dia membuka fail kedua sebelum menyambung “cuba engkau edit mana-mana perkataan.”
“Baiklah. Aku mahu padam perkataan kasa. Perkataan ini tidak sesuai dalam konteks ayat.”
Dia lihat Azli teruja sehingga menjerit, “Hah! Kasa menjadi.....




SKIP.



Berfikir memang meletihkan. Dia berbaring di sofa sambil tangannya memegang sebahagian bab yang dicetak. Keletihan menjadi asbab dia menjadi culas. Dan akhirnya dia terlelap.
*** ***
“Yim, mari sini dik.” Munir lengkap dengan pakaian serba putih memanggilnya.
Kabus masih tebal. Hembus nafasnya memasap. Suasana sunyi dan sejuk sehingga menikam segala. Dia rasa seperti tulang-temulang ingin reput. Gigi atas dan bawah saling meningkah. Lagunya tidak terkalahkan dekang. Memang si tukang malam masih rajin mengerjakan sarangnya. Dia memeluk tubuh. Harapnya sedikit haba memberi keselesaan. Lamiding dilihatnya seperti menggamit sesuatu. Daun-daun berguguran. Sesekali angin bertiup menerbangkan dedaun kering.
“Ayuh. Aku mahu memelukmu.” Suara Munir membelah hening padang yang sebenarnya tanah perkuburan.
Dia mengatur khittah perlahan-lahan dalam gigil. Hanya dia yang merasa ketakutan itu. Adrenalin semakin membuak. Geletar dan sejuk menjadi ramuan hebat sehingga dia litak. Kadang-kadang dia seperti mahu terkencing.
“Usah kau takut.” Munir mendepang tangan.

Tiada ulasan: