Rabu, Jun 01, 2011

Emas - Kemusykilan dalam cerita Aku kepada Saya

Ini cerita Aku kepada Saya.


“Saya pergi menyemak harga emas di bank. Bank ini dengan buku akaun simpanan emas menawarkan emas bulian 999.9.” Kata Aku.


“Saya tidak tahu emas 999. Ada nama lain?” tanya Saya.


Aku menjawab, “Ya. Orang awam panggil emas sepuluh.”


Setahu Saya kalau emas 10 biasanya emas tulen, sementara emas 916 adalah emas yang dicampur dengan sedikit logam lain. 916 itu khabarnya sempena 91.6 peratus emas. Maka dari segi harga emas 10 sentiasa lebih tinggi daripada harga emas 916.
“Jadi berapa harga emas semasa yang anda semak tadi?” tiba-tiba Saya rasa teruja.
“RM152 per gram.” Balas Aku.


“Jadi apa masalah kamu menceritakan hal ini kepada saya? Apakah Saya ada kepentingan?” Saya memang tidak ambil pusing. Maklum sahaja Saya bukan orang yang suka bermain dengan emas.


“Ini ada kisah menarik. Disebabkan saya masih sayang untuk menjual semula emas yang saya simpan, maka saya bercadang membeli emas lain pula sebagai pelaburan.” Aku dengan tidak sengaja menampakkan dirinya berduit.
“Tidak menarik langsung!” Cemuh Saya.


Tetapi Aku tidak pedulikan Saya. Dia terus menyambung omongan, “Saya ke kedai emas. Pada dinding kedai dinyatakan harga per gram setiap emas. RM162 untuk emas 999 dan RM148 untuk emas 916.”

“Biasa sahaja.” Saya cuba memprovokasi Aku. Memang cerita Aku tidak menarik. Lainlah halnya jika Saya mendapat emas sebagai hadiah daripada Aku.


“Luar biasa. Baharu saya tahu di kedai emas penjual mengenakan harga yang lebih tinggi dicampur dengan upah.” Aku sengaja menekankan perkataan upah dan harga lebih tinggi.


Saya cuba fokus pada dua perkara yang dibangkitkan Aku. “Contohnya? Saya belum jelas.”


“Begini. Saya tanya seutas rantai dengan jisim 3.59 gram. Harganya menjadi RM870. Padahal dalam congakan saya, harganya tidak lebih RM550. Maka saya persoal perkara itu. Jurujual menjawab kemusykilan saya. Katanya itu kos termasuk upah kepada tukang emas.” Cerita Aku.


Saya juga ingin tahu lebih lanjut, “Kamu membelinya?”


Aku menggeleng. Menurut Aku lagi, “Adalah lebih baik saya membeli dinar Kelantan atau Dinar Public Gold. Harganya lebih kompetitif. Dari segi susut nilai, dinar ini lebih rendah susut nilainya berbanding emas yang dibuat barang perhiasan.


Dua hari kemudian Aku memberitahu saya lewat SMS, “Saya mendapat satu Dinar Public Gold dengan harga 697 RM.” Dan setahu Saya sedinar 4.25 gram. “Bermakna kamu membeli segram emas 916 dengan harga RM164.” Selepas itu Aku membalas SMS, “Tetapi belian balik pihak menjual ketika ini 154 RM setiap gram.” Kemudian Saya menyemak harga emas 999 semasa, “RM148.63” Maka aku berkata melalui SMS, “Ini kalau hendak melabur emas usah fikir pelaburan seminggu dua. Kita kena fikir setahun dua. Baru dapat untung lebih banyak.” Baharu Saya ingat cakap-cakap orang tentang emas, “harganya mungkin lebih RM200 segram pada pertengahan Jun 2011.”


3 ulasan:

Afida Anuar berkata...

Naim...nak buat business emas pulak ke? he he

Kehelan berkata...

tak mampu nak beli emas 916, apatah lg emas 999

Naim berkata...

Fida, entahlah. Saya miskin. :) Saya tak pandai niaga. Dah banyak rugi terutama pada 2006 yang lalu.

Kay, betul? Konfius.