Khamis, Mei 21, 2009

Pengenalan surah An-Najmi

An-Najmi; kalimah isim makrifah yang menunjukkan bintang itu (iaitu dikhususkan kepada satu bintang). Menurut Al-Qurtubi dalam tafsir Fii Zilali al-Quran bintang yang dirujuk di sini bernama Surayya, iaitu bintang yang dijadikan rujukan orang Mesir purba.

Dr. Wahbah Al-Zuhaili dalam tafsir al-Munir menyatakan bahawa surah An-Najmi ini diletakkan selepas surah Ad-Dukhaan, dan mempunyai kaitan dengan surah tersebut. Surah ini diturunkan di Makkah dan mengandungi hal-hal berikut.
Hal-hal berkaitan akidah; bahawa perkara gahib itu wujud seperti malaikat dan hari kebangkitan.


  1. Cerita tentang pembalasan terhadap kaum terdahulu. Dalam surah ad-Dukhaan orang-orang musyrik menganggap bahawa bala yang ditimpakan oleh Allah adalah fenomena alam semata-mata.

  2. Permasalahan zuriat manusia.

  3. Penegasan Allah tentang kerasulan Nabi Muhammad. Di dalam surah Ad-Dukhaan orang musyrik menuduh nabi sebagai kahin atau majnun (gila).


Selain itu turut dibahaskan oleh Dr. Wahbah al-Zuhaili tentang penamaan surah. Dinamakan surah An-Najmi kerana di akhir surah ad-Dukhaan disebutkan tentang bintang pada ayat terakhir (juga kalimah terakhir) iaitu kalimah ‘nujuum’ yang bermaksud bintang-bintang.


--------------------------------------------
Demikian mukaddimah kepada surah An-Najmi secara ringkas.


Bercakap soal babi.

Kalau kita membaca The Star minggu lepas, ada satu isu berkaitan babi dibahaskan oleh sarjana Muslim. Ijazah sarjananya diambil di Scotland. Dan biasanya mereka ini beraliran liberal dan sama seperti Ahli Zaahiri. Zaahiri merujuk kepada satu mazhab (aliran pemikiran) yang memfokus kepada zahir suatu nas tanpa memahami yang lainnya. Pandangan dalam artikel itu menyatakan bahawa hanya yang diharamkan pada babi itu dagingnya, sedangkan yang lain-lain ‘halal’. Mereka berpendapat, bahawa kulitnya, tulangnya, gigi dan lain-lain boleh digunakan oleh orang Islam. Mereka berpendapat begini kerana mengambil zahir ayat “Hurrimat ‘alaikum al-maitata wa ad-dama wa lahma al-khinzir ....” Maka kerana disebutkan hanya lahma al-khinzir, maka selain daging itu menjadi halal.


Kenapa begini? Kenapa mereka hanya mengambil zahir ayat ini sahaja? Mari kita beranalogi. Kalau mahu menggunakan kereta, ambillah setereng kereta itu sahaja. Yang lain-lain tinggalkan di sini. Apa yang akan dikatakan kepada anda jika usul itu dibawa? Ya, tidakkah setereng itu juga sebahagian daripada kereta? Mungkinkah seorang itu boleh dikatakan memandu kereta jika hanya memegang setereng kereta? Tidak bukan? Makanya, samalah halnya dengan babi. Apakah daging babi yang diharamkan itu tidak dibalut dengan kulitnya? Apakah daging babi itu tidak disokong oleh tulang-temulangnya untuk membolehkan ia hidup? Dan jika kulit, tulang, lemak dan gigi babi bersentuh secara langsung dengan daging babi, apakah itu tidak haram? Ini soalan saya kepada golongan Zaahiri atau sarjana Muslim Liberal. Mengapa mereka melonggarkan hukum keharaman babi sehingga mahu menghalalkannya? Yang haram tetap haram, dan yang halal tetap halal. Usahlah kita memnghalalkan apa yang sudah haram, begitulah sebaliknya.

Bercakap soal babi, akhirnya Malaysia mendapat tempias selesema (influenza A @ H1N1). Semoga dijauhkan wabak ini daripada kita. Lihat statistik dunia sehingga 19 Mei 2009 di sini


Tiada ulasan: