Khamis, Oktober 05, 2006

Sampai bila kita mahu diperbodohkan?


Di awal puasa dahulu, seorang rakan kecoh mempertahankan usulnya bahawa Mee Maggie tidak boleh dimakan walaupun ada tanda halal. Gesaan itu selaras dengan kenyataan CAP dalam buku Halal Haram yang diterbitkannya tahun lalu.

Maka saya memang sejak awal lagi tidak makan Mee Maggie kerana berpantang kepada makanan-makanan seperti ini selain daripada air minumam berkarbonat dan segala macam cekedih. Cekedih itu bahasa dialek Terengganu dan Kelantan yang bermaksud makanan ringan, yang berencah macam Twisties dan yang seumpamanya. Saya juga berpantang daripada mengambil burger selepas hebohnya cerita tentang status halal makanan segera itu. Dan saya juga sudah lama memboikot kedai makanan segera seperti KFC, McD, Marrybrown dan yang seumpamanya. Hal ini tidak lain, kerana penting kepada minda dan hati orang seperti saya.

Maka timbullah idea seorang sahabat untuk meyakinkan orang yang bertentangan pendapat dengannya. Beliau mengambil pek Mee Maggie dan membuat penyemakan status halal di hompej JAKIM. Alangkah terkejutnya! Keputusan menunjukkan bahaya produk dengan kod bar yang tercatat pada pek pembungkus Mee Maggie adalah KOD BAR bagi makanan ringan SMARTIES Crushed 4 x 2kg MY. MY di belakang adalah piawai pengenalan negara iaitu Malaysia. Apakah data JAKIM salah dan mereka tidak menyedarinya atau bagaimana? Lihat bukti di atas.

Tiada ulasan: